• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel, meerdere criteria opgeven bij som.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElemenT

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2002
Ik wil met excel een som.als functie maken waarbij er op twee criteria geselecteerd kan worden.
Met de normale functie kan ik bijvoorbeeld de omzet van alle klantn in Amsterdam optellen. Ik wil echter de omzet van alle klanten in Amsterdam, met een contract optellen. Twee criteria dus.

Iemand enig idee hoe dit moet?

Alvast bedankt.

Voor een klein aantal rijen weet ik het wel, dan kan je een aantal "als" functies aan elkaar knopen. Bijvoorbeeld: =als(en(...);x;y)+als(en(...);x;y) etc.

Maar dat is veel te omslachtig, het moet makkelijker kunnen. Het kan met de database formules van Excel, al heb ik me daar nooit in verdiept. Bekijk anders de helpfile eens bij de =db... functies.

Of even wachten tot er iemand langskomt met iets meer kennis, want het kan zeker...

Bedankt voor je antwoord,

het gaat om hele kolommen.

Als waarde in kolom N gelijk is aan Amsterdam, dan moeten de waarde in kolom Y (die indezelfde rijen als Amsterdam in N behoren) bijelkaar worden opgeteld.

Dan echter met twee criteria.

Voor 1 criteria zou de formule kunnen zijn:

=SOM.ALS(S:S;R4;N:N)

S:S = de kolom met regio (Amsterdam)
R4 = criteria (woord Amsterdam)
N:N = Rij met omzet getallen die moet worden opgeteld.

Nu wil ik dus een tweede criteria, het contract, dat zich in rij K (K:K) bevindt, ook gebruiken. Zodat alle cellen in N worden opgeteld die in een rij staan die bij S en K voldoen aan de criteria.

Zelf ben ik tot deze NIET-werkende formule gekomen;

=SOM.ALS(en(S:S;R4)(K:K;B4);N:N)

Laatst bewerkt:
Ik begrijp precies wat je bedoelt, en wat ik al zei, daar heb je een database formule voor nodig. Helaas ben ik daar niet zo thuis in....

Dit is wat de helpfile van Excel bijvoorbeeld geeft:

DSUM
See Also

Adds the numbers in a column in a list or database that match conditions you specify.

For more information and examples, click .

Syntax

DSUM(database,field,criteria)

Database is the range of cells that make up the list or database. A database is a list of related data in which rows of related information are records and columns of data are fields. The first row of the list contains labels for each column.

Field indicates which column is used in the function. Field can be given as text with the column label enclosed between double quotation marks, such as "Age" or "Yield," or as a number that represents the position of the column within the list: 1 for the first column, 2 for the second column, and so on.

Criteria is the range of cells that contains the conditions you specify. You can use any range for the criteria argument, as long as it includes at least one column label and at least one cell below the column label for specifying a condition for the column.

Maar dat is alles wat ik ermee kan....

Laatst bewerkt:
Ik begrijp precies wat je bedoelt, en wat ik al zei, daar heb je een database formule voor nodig. Helaas ben ik daar niet zo thuis in....

Dit is wat de helpfile van Excel bijvoorbeeld geeft:

DSUM
See Also

Adds the numbers in a column in a list or database that match conditions you specify.

For more information and examples, click .

Syntax

DSUM(database,field,criteria)

Database is the range of cells that make up the list or database. A database is a list of related data in which rows of related information are records and columns of data are fields. The first row of the list contains labels for each column.

Field indicates which column is used in the function. Field can be given as text with the column label enclosed between double quotation marks, such as "Age" or "Yield," or as a number that represents the position of the column within the list: 1 for the first column, 2 for the second column, and so on.

Criteria is the range of cells that contains the conditions you specify. You can use any range for the criteria argument, as long as it includes at least one column label and at least one cell below the column label for specifying a condition for the column.

Maar dat is alles wat ik ermee kan....

Kijk anders ook even hier

Je kan dit doen mbv de wizard "voorwaardelijke som".

Dit is een invoegtoepassing die je eerst moet aanvinken.
Ga naar Extra-->invoegtoepassingen-->wizard voorwaardelijke som aanvinken.
Vervolgens ga je terug naar je menu Extra-->wizard-->voorwaardelijke som.

Nu kun je verschillende criteria gebruiken.

Suc6.

IF(en(a1=Amsterdam,A2=Vast);a3. zet zoiets in b.v A5
dit is globaal ik heb dit niet precies uit gewerkt maar ik wil dit wel verder uitwerken als jewil.

Wim

Bedankt Ventrue, inderdaad erg makkelijk.

Het is helaas niet mogelijk cellen door te trekken, of wel. Ik heb het geprobeerd, maar als ik cellen vastzet dan verdwijnt meteen de uitkomst. Doortrekken heeft dus ook geen zin.

Als dit niet mogelijk dan lukt het me ook wel, maar het zou wel handig zijn. ZIjn hier nog oplossingen voor?

Nogmaals bedankt.

Tevens moet ik ook het aantal cellen tellen, waarvan twee overige cellen / kolommen aan twee criteria voldoen. Is dit ook mogelijk?

BV. Aantal klanten, In amsterdam, met een contract

Laatst bewerkt:
Ik heb al door hoe ik formules kan doortrekken. Na weiziging Ctrl + Shift + Enter drukken om de wijziging van kracht te laten gaan.

Ik heb nog wel een probleem met het tellen van de cellen.

Ik heb deze oplossing al een half jaar in mijn favorieten staan, en nu heb ik m eindelijk een keer nodig.

Ventrue, enig idee waarom de formule alleen met de wizard "voorwaardelijke som' te maken is?? Als ik de formule handmatig intyp of later via de formulebalk wil wijzigen, krijg ik als oplossing: #WAARDE!

Een voorbeeld: de wizard geeft de formule

=som(als(A1:A10="jan";als(B1:B10="ja";C1:C10;0);0))

en die werkt dan prima.

Maar als ik de formule vervolgens wil doorkopiëren en "jan" wil vervangen door "kees", geeft ie de error.

Enig idee wat ik hieraan kan doen? Ik heb weinig zin om iedere keer de wizard te gebruiken, zeker ook omdat ik dit op computers moet doen waar de add-in niet is geïnstalleerd.

Geplaatst door ElemenT
Zelf ben ik tot deze NIET-werkende formule gekomen;

=SOM.ALS(en(S:S;R4)(K:K;B4);N:N)
=SOMPRODUCT((S1:S100=R4)*(K1:K100=B4)*(N1:N100))

Deze functie kan echter niet met volledige kolommen werken, je zal dus zelf een range moeten bepalen die ruim genoeg is om alle rijen te bevatten.

Fantastisch Ingrid, tis weer gelukt.

Maar nu ben ik toch benieuwd waarom het met de wizard wel lukte, maar als ik de formule die de wizard gaf handmatig invoerde, niet.

De formule die de wizard heeft gegeven is een matrixformule, dat kan je zien aan de accolades rond de formule op de formulebalk. Om zo'n matrixformule handmatig in te voeren moet je op [Ctrl]+[Shift]+[Enter] drukken in plaats van enkel [Enter] te gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan