• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Menu Uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

zwinmi

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2010
Zo daar ben ik weer!

Ik heb een excelbestand gemaakt waarin het excelmenu overbodig is. Dus ik wil dit excelmenu graag uitschakelen als het bestand geopend wordt en weer inschakelen bij afsluiten (anders is het excelmenu bij andere excelmaps ook weg denk ik??) Dit vind ik mooier en gebruikers kunnnen dan niet mijn bestand verknoeien. Als ik dan zelf wel het excelmenu nodig heb, wil ik via ALT F11 VB oproepen om daar het menu weer op True te zetten (of zoiets). Ik heb heel wat gegoogled en hierop gekeken maar kan niets vinden voor excel2007.

Groeten Mike

Mike,

Als je aan de Excel standaard gaat zitten knoeien moet je er wel rekening mee houden dat wanneer het programma niet eindigt zoals jij verwacht had dat dan het menu niet meer verschijnt wanneer een gebruiker een ander Excel bestand opent!!!!!!

Het is maar en advies.

Hoi Superzeeuw,

Heel goede opmerking van je. Het programma komt op 1 pc in de bedrijfskantine. De gebruikers zijn dus mijn medewerkers (en ik de beheerder). Mocht iets verkeerd gaan kan ik het dus altijd zelf weer fixen. Maar wat er ook fout gaat, ik kan toch ten alle tijden met ALT F11 VB oproepen? En dan het excelmenu weer aanzetten, lijkt mij??

Groeten Mike

Mike,

Als je het uit kunt zetten, kun je het ook weer aanzetten.

Probeer de volgende codes eens:

Verbergen:
Code:
Sub HideRibbon()
Application.ExecuteExcel4Macro "SHOW.TOOLBAR(""Ribbon"",False)"
End Sub

Tonen:
Code:
Sub ShowRibbon()
Application.ExecuteExcel4Macro "SHOW.TOOLBAR(""Ribbon"",True)"
End Sub

Laatst bewerkt:
Superzeeuw,

Helemaal super! Hier ben ik erg blij mee. Nu heb ik alleen onderin mij scherm nog één excelregel met [Gereed] [Berekenen (van formules)] [Knop voor macro's] en rechts [paginaweergave] [zoomer]

Weet je misschien ook hoe ik die kan wegkrijgen. Bij opties in excel kan ik ze niet vinden om uit te schakelen.

Groeten Mike!

Mike,

Of die weg kunnen weet ik niet maar die staan denk ik niet in de weg want daarmee kun je het programma niet vernaggelen.

Even snel gezocht.
Als je rechts van gereed in de balk klikt zie je dat je alles uit kunt vinken, misschien is dat alvast iets.
Het is een statusbalk dus wellicht dat deze ook te verbergen is.

Ik moet wel zeggen dat je weinig vertrouwen in je medewerkers hebt om zo rigoureus alles te moeten verbergen.
Let wel, er zijn meer mensen handig met Excel, en als je denkt ik heb alles op slot gezet dan toch krijgen ze het weer open.

Laatst bewerkt:
Als je de 'statusbalk' bedoeld, dan kun je die uitzetten bij menu 'Beeld'.

ASAP utilities , vrij te downloaden en je kan alles terug zetten of verbergen :p :p

je kan hem ook persoonlijk maken :rolleyes:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Application.StatusBar = "Zwimmi"
End Sub
Edit : Harry ik heb 2 maal moeten drukken 't was file "deju"

Bijlagen

• Mike statusbar.jpg
    Mike statusbar.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 288
Laatst bewerkt:
@ Harry,

De vraag is om dit via VBA te doen.

@ Daniël,

Gebruik jij Excel 2010?

Laatst bewerkt:
Haha Superzeeuw,

Ik heb wel vertrouwen in m'n mensen hoor;) maar ik vind het gewoon professioneler, ik had niet eens gezien dat ze gewoon kon uitvinken...De reactie van Truckertje vind ik ook wel leuk, die heb ik nu veranderd in de naam van het programma en bedrijfsnaam. Vind ik wel stoer haha...

Alleen waar vind ik die ASAP untilities?

Bedankt!

Ja ik wilde het inderdaad via VB doen, anders hebben andere excelbestanden ook die statusbalk niet meer...

Maar die ASAP kan ik niet vinden in 2007

Groeten mike

Mike,

Zo zie je maar weer, je vraagt het één, en krijgt er iets anders gratis bij.
Oeps het is allemaal gratis.
Volgens mij moet je die downloaden zoals Daniël meld.

@ Harry,

In de aller eerste #1
Dus ik wil dit excelmenu graag uitschakelen als het bestand geopend wordt en weer inschakelen bij afsluiten

@ Daniël,

Ik beschik nog over '95 en '97 maar daar doe ik niet meer mee.
Je hebt toch niet allemaal naast elkaar draaien hoop ik.

google effe op ASAP , en kijk eens naar dit bestandje :thumb:
kijk bij het openen links onder :D

Bijlagen

maar ik vind het gewoon professioneler,

Als je een userform gebruikt die je uitvult over het scherm zie je niets meer terug van excel.
Dan heb je dus niets te maken met knoppen verbergen
Is dit misschien een idee??

Bijlagen

@ Daniël,

Ik beschik nog over '95 en '97 maar daar doe ik niet meer mee.
Je hebt toch niet allemaal naast elkaar draaien hoop ik.

Excel 2002 op de oude laptop ( bj 2003 ) de andere staan op 1 laptop die in partities is verdeeld , de 2007 en 2010 draaien naast elkaar , voorheen draaide ik de 2003 en 2007 ook naast elkaar > geen probleem , de 2007 is zelf de enterprise net zoals de win 7 de ultimate is ( studenten licentie de 2 tezamen 105 euro ) google " edupartner " ;)

@ Daniël,

Dat noem ik nog eens keuze.
Ikzelf heb nu ook 2003 en 2007 naast elkaar draaien en dat werk fantastisch.

Truckertje,

ik ASAP gevonden en geinstalled, werkt best. Bedankt voor de tip.

Alle anderen ook bedankt voor jullie reacties,ben er erg mee geholpen :thumb:

Ik zet deze topic op slot...

Groeten Mike

Voor wie geen ASAP mag hebben dan deze
Code:
Sub Hide_Status_Bar()
    Application.DisplayStatusBar = False
End Sub

Sub Show_Status_Bar()
    Application.DisplayStatusBar = True
End Sub

Status