• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel of VBA: op basis van invoer automatisch eenformule kiezen en uitkomst berekenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter 2WW
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

2WW

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2012
Beste excelleerders,

Ik ben bezig met het opzetten van een groot spreadsheet met meerdere tabbladen (iets meer dan 50) en probeer het volgende te maken (ben nog niet echt bedreven in VBA):
a) Per tabblad in de cellen A1 t/m A5 staan 5 verschillende geneste ALS formules.
b) In het eerste tabblad worden in rij 6 waardes ingevoerd (1, 2, 3, 4 of 5)
c) Deze waardes bepalen welke formules bij a) moet worden gebruikt in de betreffende tabbladen (de kolommen in het eerste tabblad corresponderen met de overige tabbladen)
d) De uitkomst van de formule moet dan in de betreffende tabbladen ook op de rij 6 komen te staan
e) Daarna invoer rij 7, 8 etc. in tot uiteindelijk een rij of 1.000 (om daarna over te stappen op een databaseprogramma)

Alles handmatig doorkopieren gaat prima, maar is veel werk. Is het mogelijk om bovenstaande stappen te automatiseren? En zo ja, wie kan mij op weg helpen.

Alvast bedankt, 2WW

1e vraag, waarom staat alles in 50 tabbbladen.

Kan dit niet worden samengevoegd naar 1 tabbblad.

Daar wordt het verwerken van de data waarschijnlijk veel eenvoudiger van.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Heb ik ook over nagedacht, maar lijkt mij niet mogelijk. Het gaat in dit geval om het matchen van data: een vraag heeft 50 eigenschappen en een aanbod heeft 50 eigenschappen. Deze worden met elkaar vergeleken, waarbij iedere eigenschap zijn eigen berekening heeft voor vergelijking. Een vraag (met 50 eigenschappen) wordt met bijv. 100 aanbod (met ieder ook weer 50 eigenschappen) vergelijken en vice versa. De eigenschappen staan dus op 1 regel (50 kolommen). Geeft dit je voldoende antwoord?

Waarschijnlijk wordt je met VBA beter geholpen, maar ik zie in je antwoord niet waarom niet alles op 1 werkblad zou kunnen.

Met een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, wordt je vast beter geholpen.
(Misschien niet door mij, maar dan wel door de VBA kenners).

Ben wel benieuwd hoe een en ander er uit ziet. VBA en formules hebben ieder hun eigen voors en tegens. De opzet die men soms kiest kan er toe leiden dat je voor de een moet kiezen, terwijl bij een gewijzigde opzet de andere vorm veel meer mogelijkheden biedt.

@oeldere dank voor je bericht. Ik vermoed ook VBA.
@Thoralf: een vraag met 50 eigenschappen wordt in een rij gekopieerd. Zo ook het aanbod in een ander werkblad. Iedere vraag (met 50 eigenschappen) wordt met al het aanbod vergeleken (ook 50 eigenschappen per aanbod) op basis van een berekening (en vice versa). Er zijn dus 2 werkbladen met data. Alle formules kunnen prima in 1 werkblad staan, maar de resultaten (uitkomsten per eigenschap) moeten daarna uitgesplitst gaan worden in diverse werkbladen. Het lijkt mij handiger om een werkblad met de resultaten per eigenschap te hebben met daarbij de betreffende formules. Linksaf of rechtsaf, waar het mij om gaat is het automatiseren van de formulekeuze op basis van input per eigenschap (1 eigenschap heeft tenminste 5 hoedanigheden met een formule per hoedanigheid) en het resultaat in een vooraf te definiëren cel te plaatsen. Met 50 eigenschappen en tenminste 5 formules per eigenschap zijn het dus nogal wat keuzes per rij die ik probeer te automatiseren. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik jullie vraag niet goed begrijp.

Ik denk eerder dat wij jouw presentatie van je probleem onvoldoende begrijpen om er zo een antwoord op te dichten.
Derhalve probeer eens je vraagstelling met een van privacygevoelige gegevens ontdaan voorbeeldbestandje te ondersteunen,

@oeldere en @Thoralf: jullie beiden hebben mij aan het denken gezet. Ga de oplossing proberen te vinden door de formules voor de eigenschappen in 1 werkblad te zetten (reeds gedaan) en de scores van de eigenschappen daaraan te toetsen. Moet nog wel gaan bedenken hoe ik dat doe, maar vermoed dat ik weer richting VBA kom. Maar goed, morgen een nieuwe dag. Dank voor jullie snelle reactie.

@oeldere en @Thoralf en ter afsluiting: alles opgelost door geneste ALS EN formule. Ik was in de veronderstelling dat het maximum van een geneste formule 7 is, maar met de nieuwe versie excel lijkt dit tot 64 te kunnen gaan (de eerste proefformule tot 15 werkt). Betekent ook dat het aantal tabbladen aanzienlijk kan worden teruggebracht en dat ik voor dit onderdeel dus niet VBA nodig heb. Nogmaals dank.

Met 15 AlS EN formules wordt het toch wel een beetje onoverzichtelijk (denk ik).

Kijk eens of je niet kunt werken met het (vert.zoeken) opzoeken in een tabel.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan