• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel opdarcht voor school maar kom er niet uit :(

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunt2005

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2005
hey mensen dit is mn 1e post hier.
Wil iemand mij helpen hoe ik deze vraag moet verwerken in excel?

Vraag:
Welk bedrag moet nu op de bank gezet worden tegen 5% intrest per jaar om over de totale periode van 6 jaar BOVENOP HET INGELEGDE BEDRAG €3000 aan intrest vergoed te krijgen?

Bij voorbaat dank,

Hunt :D

EDIT:
zoals je ziet zijn er geen beginkapitaal of eindkapitaal
vandaar dat ik er niet uitkom en niet weet met watvoor formule ik een degelijk antwoord krijg.

Laatst bewerkt:
Hallo Hunt2005
Welkom op helpmij. Aangenaam verblijf toegewenst.
Antwoord op jouw probleem: Proefondervindelijk levert 6 jaar rente op rente, a 5%, van een beginkapitaal van 100 euro, 34,01 euro aan rente op. Als de rente totaal in 6 jaar 3000 euro moet zijn, en je deelt deze twee gegevens op elkaar, kom je uit op een beginkapitaal van 8821,05 euro. Deze inleg levert in 6 jaar 3000 euro aan rente op rente op. Nu nog in een formule gieten...

Hoi Hunt,

Excel-vraag??

Het eindbedrag van een bepaalde inleg bepaal je door:

Eindbedrag = Inleg + Rentebedrag = Inleg * (1+ Rente%) ^ Aantal jaar, oftewel

Rentebedrag = Inleg * ((1 + Rente%) ^ Aantal jaar - 1), oftewel

Inleg = Rentebedrag / ((1 + Rente%) ^ Aantal jaar - 1)

Als ik dus 8821 Euro inleg heb ik na 6 jaar 11821 Euro bij 5% rente per jaar.

Jeroen

als goed is heb ik dat al gehoord van iemand die met rekenmachine had uitgerekend maar het moet in excel met formules opgelost worden dus antwoorden moeten daarme onderbouwt worden :P

heb nu:

A B

1. Einwaarde ???
2. Intrest 5%
3. Looptijd 6
4. Beginwaarde ???

Gaha tnx zeedijk je hebt mn dag gered
ik moest die laatste gebruike

Hunt (ook uit Haarlem :D )

Hoi Hunt,

Ik had de formule gelijk kunnen opschrijven, maar dan had je waarschijnlijk niet gezien hoe die tot stand kwam. Nu steek je er nog wat van op.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan