• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel opmaak met stoplichten

Status
Niet open voor verdere reacties.

galstar

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2009
In mijn excel bestand wil ik gebruik maken van de stoplichten.
De stoplichten moeten 4 kleuren hebben en regeren op een =als formule.

Voorbeeld:
In F6 heb ik keuze uit 4 woorden (Ja, Stonatie, Nee, Niet alles)
In E6 staat een bedrag en hier moet een stoplicht naast.

Groen bij: Ja in F6
Geel bij: Stonatie in F6
Rood bij: Nee in F6
Zwart bij: Niet alles in F6

Wanneer ik de formules probeer aan te maken bij voorwaardelijke opmaak -> regels beheren -> Niewe regel aanmaken. Geeft deze aan dat dit niet kan.

Ik heb het ook al geprobeerd door in rij 1 vakken aan te maken (B1: Ja, C1: Stonatie, D1: Nee en E1: Niet alles) en dan de formule =als(F6=B1) bij het groene stoplicht in te vullen etc etc...

helaas werkt dit ook niet.

Iemand enig idee hoe ik dit moet uitvoeren?

Beste galstar ;)

Heb je een voorbeeldbestandje voor hier te plaatsen ?
Werk je met Excel 2003 of 2007 ?

In Excel 2003 kan je maar gebruik maken van 3 voorwaardelijke opmaken en 1 standaard.
In Excel 2007 heb je er oneindig.

Groetjes Danny. :thumb:

je kunt in het hokje een witgekleurd symbool laten zetten die berekend wordt door een als. bijvoorbeeld -1,0,1. Witgekleurd zodat het niet te zien is.

Bij opmaak kun je vervolgens de cel kleuren op basis van een bereik. (als deze negatief is rood, als hij 0 is oranje, als hij 1 is groen).

Tada, je stoplicht.

Ja, ik heb een voobeeld bestandje (echte bestand is veel groter, maar gaat alleen om dit) toegevoegd bij dit bericht.

Wanneer in F6: "Ja" dan in E6 een groen stoplicht en het bedrag.
Wanneer in F6: "Nee" dan in E6 een Rood stoplicht en het bedrag.
Wanneer in F6: "Stonatie" dan in E6 een Geel stoplicht en het bedrag.
Wanneer in F6: "niet alles" dan in E6 een Zwart stoplicht en het bedrag.

Ik hoop dat je me uit kan leggen hoe het moet!

Bijlagen

Beste galstar ;)

Zie bestandjes in Excel 2003 en Excel 2007.

Beste Danny,

Het gaat me echt om een stoplichtje (voorwaardelijke opmaak -> Pictogramseries)
Naast het stoplicht zie ik dan ook nog het bedrag.
Ik heb overigens excel 2007

Beste hier en nu,

Dat is inderdaad bijna wat ik bedoel.
Maar het stoplichtje moet in het vakje komen waar ook het bedrag staat (bedrag moet ook blijven staan)

Zie wat ik bedoel in bestand:

dat groene stoplichtje moet dus bij rood worden "Nee", Geel bij "Stonatie" en zwart bij "niet alles"

Ik hoop dat ik goed uitleg wat ik graag wil.

Bijlagen

Beste galstar ;)

Hou er rekening mee dat enkel de stoplichten kunnen gebruikt worden bij waardes en niet bij tekst.

Wat je wilt is niet mogelijk. De voorwaardelijke opmaak met pictogrammen is AFHANKELIJK van de waarde van de cel waarop de opmaak wordt toegepast. Deze waarde is een bedrag dat wordt ingetypt en is dus statisch.
Je kunt dit enkel oplossen door een extra kolom toe te voegen waarin het pictogram komt te staan (zie bijgevoegd bestand).

Bijlagen

Wat je wilt is niet mogelijk. De voorwaardelijke opmaak met pictogrammen is AFHANKELIJK van de waarde van de cel waarop de opmaak wordt toegepast. Deze waarde is een bedrag dat wordt ingetypt en is dus statisch.
Je kunt dit enkel oplossen door een extra kolom toe te voegen waarin het pictogram komt te staan (zie bijgevoegd bestand).

Hoi HierEnNu,

Het is jammer dat het niet anders kan maar een kolom toevoegen is ook geen probleem. Ik ga het inderdaad op jou manier doen, want dat is wel het mooiste. Allemaal hartstikke bedankt voor de hulp en de snelle reacties.

Groetjes

werken met stoplichten in excel

Ik wil graag met stoplichten gaan werken in excel. Wie kan mij helpen hoe ik de formules in moet stellen bij:
geel --> waarde tussen -20.000 en 10.000
groen --> waarde groter dan 10.000
rood --> waarde tussen -20.000 en -50.000
zwart --> waarde kleiner dan -50.000

Dit alles met celverwijzingen naar (eenvoudige) formules: A - B.

Bedankt, kees

Beste KC1969 ;)

Het is niet gebruikelijk om een vraag te stellen in een gesloten topic van 2010.

Gelieve een nieuwe topic aan te maken en eventueel te verwijzen naar deze topic.

De forumleden zullen je graag van dienst zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan