• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel opzoek en wijzigen

Desqmaster

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2024
voor een voorraadbestand loop ik tegen het volgende aan.
Mijn kennis van Excel is helaas niet voldoende om dit op te lossen.

Excel bestand bijgevoegd.

ik probeer het hier nog even uit te leggen maar in het Excelblad staat het ook genoteerd.

er zijn een 3 tal tabellen waar locaties en namen in staan.
in het tabelletje zoeken en aanpassen wordt naast vak 1 de naam geselecteerd.
Deze namen staan in tabblad 3 "Namen".
Dan kan het vak alle tabellen aangepast worden naar alle tabellen, tabel 1, tabel 2, tabel 3.
In het vak links van vak 2 wordt ook een naam geselecteerd.
Dan worden er locaties ingevuld en verschijnt er vervolgens wat er op die locatie staat.
Als de naam niet overeen komt met de naam rechts van vak 1 dan komt er de vraag aanpassen ja of nee.
En als laatste een knop om alles te bevestigen.

is er iemand die dit voor mij kan oplossen.
bij voorbaat dank.

Bijlagen

Minimaal 5 maal gelezen en nog snap ik er geen barst van.

Nou, ik ook niet.
Heb geprobeerd dat zéér onoverzichtelijke verhaal een beetje te ontcijferen.
Ben maar begonnen om van die z.g. tabellen echte (wel slordige) tabellen te maken.
Die samengevoegd, en daar stopt het voor mij ook wel.
Nu is het aan TS om het toch wat verder te verduidelijken.
M.a.w.: TS, begin gewoon bij het begin, dan kan er daarna verder op geborduurd worden.

Bijlagen

Allereerst maar eens vertellen waarvoor je het gaat gebruiken.
Waarom heb je dit excel bestand gemaakt.
Wat is het doel van dit bestand.

Zomaar een paar namen ergens neer zetten heeft weinig waarde

Tevens zijn het geen tabellen.

Om bij Edmoor, te beginnen,
ik weet dat het geen tabellen zijn.
Door er de naam tabel 1, tabel 2, tabel 3 boven te zetten had ik gehoopt dat het wat duidelijker zou worden.

Popipipo,
het is voor een voorraadlijst waar ik al jaren naar tevredenheid mee werk.
Zelf in de jaren gemaakt en aangepast. Diverse malen geprobeerd met draaitabellen maar toch telkens weer terug gekomen op mijn eigen Excelblad.
Ik heb dit voorbeeld gemaakt omdat er natuurlijk in het originele bestand klant gegevens staan.
De voorraadlijst die ik gebruik bestaat uit ca. 25000 locaties.
Vandaar dat ik een kleine versie gemaakt heb, als het in de kleine versie werkt dan kan ik het omzetten naar het grote bestand.

Wij hebben voor ongeveer 13 hoofdklanten goederen in ons magazijn.
Deze hoofdklanten verkopen aan klanten waarvan wij ook de voorraad in ons magazijn beheren,
Wij werken dus alleen met klant namen en locaties niet met product gegevens of artikelnummers.
Voorbeeld, wij krijgen van een klant Piet 200 pallets binnen.
Elke pallet heeft een opvolgend nummer bij het wegzetten geven wij alleen aan onze klanten door welk nummer op welke locatie geplaatst is. Wij houden in zover hiervan dus geen voorraad bij, dit ligt bij de klant zelf.
Het enige wat wij wel bij houden is hoeveel pallets heeft een klant in voorraad ( voor onze afrekening )
Later krijgen we te horen dat van de 200 pallets 80 specifieke pallets verkocht zijn aan klant Geeske.
Klant Geeske heeft zijn voorraad ook bij ons in het magazijn.

Wat de bedoeling is.
1) waar nu "Piet" staat "cel B25" kan dus elke naam uit de voorraadlijst zijn die bij tabblad namen ingevoerd wordt
2) als ik specifiek uit 1 hal "cel C26" wil selecteren of uit alle 3 de hallen. daarom alle tabellen, tabel 1, tabel 2, tabel 3.
3) waar nu "Geeske" staat "cel E25"kan dus elke naam uit de voorraadlijst zijn die bij tabblad namen ingevoerd wordt.
4) onze 13 hoofdklanten hebben vaak specifieke gegevens over de pallets die ze bij ons hebben staan.
Daarom krijgen we om het voorbeeld van hierboven er nog eens bij te pakken specifieke locaties op die verkocht zijn aan onze andere klanten.
5) in de cellen B27 tot B31 zou ik dus graag de pallet locaties van onze magazijnen willen opgeven (omdat we die van onze klanten krijgen) om die om te boeken van klant Piet naar Klant Geeske.
6) Cellen E27 tot E31 komt te staan welke klanten daar staan als de pallet locatie ingevoerd is.
Omdat de klanten alleen locaties opgeven die verkocht zijn en geen product gegevens kan ik doordat de naam van klant "piet" in cellen E27 tot E31 verschijnt zien of het zijn goederen zijn of dat wij iets verkeerd genoteerd hebben.
Het kan natuurlijk voorkomen dat wij vergeten zijn om welke reden dan ook dat op de locatie die de klant opgeeft toch een pallet van een andere klant staat. vandaar dat ik graag in cel F27 tot F31 de mogelijkheid zou willen hebben om het aan te passen via aanpassen ja / nee.
7) en als laatste zou er dus een knop moeten komen om te bevestigen dat de locaties die ingevoerd zijn in cellen E27 tot E31 aangepast mogen worden van Klant Piet naar Klant Geeske.

Ik weet dat het een hoop tekst en uitleg is maar ik hoop dat dit het duidelijker maakt.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Als je in de tabel van peter59 zoekt op piet en de juiste lokatie en tabel kun je daar toch eenvoudig de naam van piet veranderen in de naam van Geeske.

Terug
Bovenaan Onderaan