• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel padverwijzing probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

LosChillos

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2006
Hallo lezers,

Ik ben bezig met het opstellen van een database bij een bedrijf als stageopdracht. Hierbij heb ik allerlei bestandjes op een usb-stick gezet. In de database zijn een aantal verwijzingen naar andere excelbestanden d.m.v. macro's. Tevens zitten er verschillende ALS-functies in met verwijzingen naar andere bestanden.

Nu realiseer ik mij nu pas, halverwege de stage, dat wanneer de persoon die de database gaat gebruiken, de bestanden in EXACT dezelfde map moet hebben staan. Omdat deze verwijziningen nu allemaal naar het USB-apparaat zijn, ben ik bang dat de database niet werkt wanneer de persoon alles straks naar zijn harde schijf kopieert. Het is namelijk de bedoeling dat hij (en in een later stadium meerderen) vanaf zijn laptop deze database kan gebruiken, zodat iedereen inzicht heeft in het hieraan gerelateerde project.

Wie heeft er een snelle handige oplossing voor dit probleem?

mvg en bvd

LosChillos

Tsja, dat is een lastig probleem waar naar mijn weten alleen maar oplossingen voor zijn die je liever niet wil horen.

Wat ik voorstel is dat je alle bestanden waar links naar bestaan, en de database zelf, in één en dezelfde map plaatst, op je sticky bijvoorbeeld. Vervolgens open je je database en kies je voor "informatie updaten". Hij zal de bestanden niet kunnen vinden en biedt je dus aan de bestanden op te zoeken. Dit doe je dan eenmalig voor alle externe bestanden, en de links in de formules zijn dan geactualiseerd. Rest je nog de verwijzingen in de macro's, volgens mij moet je die handmatig updaten. Het is even wat werk, maar als je vervolgens het cluster van bestanden met anderen gaat delen kopieer je de hele map, zodat de links intact blijven.

Waar je natuurlijk wel tegenaan kan lopen in dit geval is dat als jij de externe bestanden meeneemt op je stick, men er niet meer in kan werken totdat je ze terug brengt....

Dag LosChillos,

Verwijs in je database en je macro's naar een een bestand via een alias en bewaar die in één module. Bij het overzetten van de bestanden zet je eenmaal de juiste benamingen achter de aliassen.
Als je het helemaal mooi wilt doen dan maak je een macro waarmee je op de nieuwe computer zoekt naar de juiste map en legt dit vast in een ini-bestand.

Gegroet,

Axel.

Je kunt natuurlijk ook met met de menu-optie Bewerken, Vervangen te werk gaan.
Hiervan heb ik regelmatig gebruik gemaakt.

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb geprobeerd om de eerste optie met updaten te gebruiken, alleeen dan kan hij hem vreemd genoeg wél nog vinden. Dit vind ik vreemd want hij zou dit toch niet mogen doen.

Bij de tweede optie heb ik even gegoogled naar hoe ik een alias maak. Ik ben er inmiddels achter dat dit met VB moet, maar ik begrijp niet goed hoe ik nu verder moet...
:shocked:

Waar heb je de update uitgevoerd? Ik neem niet aan op de computer/netwerk van het stagebedrijf... Want dan kunnen de bestanden natuurlijk wel gevonden worden. Je voert de update uit op een niet-netwerk computer, bijv vanaf je sticky.

Wanneer je het bestand opent, krijg je de vraag updaten? Je klikt ja, waarna je een error krijgt: "de werkmap bevat koppelingen die niet geupdate kunnen worden, klik doorgaan of wijzig koppelingen". Je kiest dan voor "wijzigen koppelingen" en vervolgens voor "bron bewerken". Je krijgt dan een venster waarin je het externe bestand (wat ook op je sticky staat) kunt kiezen. Dan worden alle kopellingen geupdate.

ah kijk, dat zal idd het probleem zijn. ik ga het eens proberen en laat z.s.m. weten of het gelukt is.

alvast bedankt voor de moeite!:thumb:

Dag LosChillos,

Het gebruik van een alias

Zet in een module

Public Const ExcelBestand as String = "C:\Bestanden\Excelbestand.xls"

Nu weten al je programma's het pad van je bestand en je hoeft het maar eenmaal aan te passen.

Gegroet,

Axel.

Dag Axel,
ik denk dat ik wat fout doe. ik ben btw echt een VB-held-op-sokken, maar ik zal ff uitleggen wat ik aan het doen ben nu.
In VB nieuwe module invoegen
dan copy paste ik de regel: "Public Const bestandsnaam As String = "C:bestandspad"
en vul de goede naam en pad in.
Dan krijg ik een foutmelding: Compileerfout: Verwacht As of =

Wat doe ik fout?

Dag LosChillos,

Een Const moet direct na option inplicit aan het begin van de code worden geplaatst.

Overigens heb je het over VB, maar dit is VBA code.

Gegroet,

Axel.

Ok, ik begrijp inmiddels dat dit voor mij allemaal net iets te ver gaat. Ik ben simpelweg niet goed genoeg geoefend om dit allemaal te begrijpen. In ieder geval wel bedankt voor alle moeite.

Ik heb trouwens nog 1 klein vraagje, waar ik ook zo gauw geen antwoord op kan vinden.
Neem de volgende situatie
A1= 10
B1= 3

Nu wil ik in cel C1 de twee waardes van A1 en B1 in één cel hebben, gescheiden door het "-" teken.
Dus als volgt: 10-3

Wie weet hoe dit moet?

Edit: Is opgelost met &" "& . Dan lukt het wel

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan