• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel plaatsnamen van blad 1 en 2 vergelijken en nummer uit cel in blad 2 in blad 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbieboss

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2012
Hallo allemaal,

Misschien lastig om uit te leggen. Maar ik heb een Excel bestand met in Blad 1 veel regels met informatie en op elke regel ook een plaatsnaam. Ik heb naast veld D wat de plaatsnaam is nu ook een veld E toegevoegd.

Ik wil nu in blad 2 een lijst met plaatsnamen toevoegen met naast elke plaatsnaam een nummer.

Voorbeeld:

Blad 1
Plaats Nummer
Zwolle
Kampen
IJsselmuiden

Blad 2
Plaats Nummer
Zwolle 11
Kampen 13
IJsselmuiden 15

Nu wil ik dat op blad 1 bij alle plaatsen de nummers van blad 2 worden geplaatst in de lege cel naast de plaatsnaam. Heb al gezocht, maar ik kom hier even niet uit. Ik denk dat ik het over het hoofd zie, want dit moet vrij eenvoudig zijn.

Ter aanvulling: Plaatsnamen in blad 1 komen meerdere keren voor op de regels.

Hoop dat iemand mij kan helpen

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Je bent vergeten je (voorbeeld)document te plaatsen.

Code:
=VERT.ZOEKEN(D2;Blad2!$A$1:$B$3;2;0)

Bedankt deze werkt, alleen hij werkt alleen om de plaatsen op lijnen 1 t/m 3 in blad 2. Nu probeer ik hem aan te passen, maar het is een tijd geleden dat ik Excel gebruikt heb. Op blad 2 heb ik 266 plaatsen staan, dus zowel A als B is 266 rijen lang. Hoe pas ik hem aan zodat hij hem correct pakt? Ik probeer zelf ook verder, maar mocht je dit lezen en de wijziging kunnen doorgeven dan zou dat mooi zijn. Als ik er zelf uit kom dan laat ik het meteen weten.

Laatst bewerkt:
Code:
=VERT.ZOEKEN(D2;Blad2!$A$1:[COLOR="#FF0000"]$B$266[/COLOR];2;0)

Dat krijg je dan alleen terug als de plaatsnaam niet werd gevonden in dat bereik.

Mogelijk gaat het zo beter.

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN("*"&SPATIES.WISSEN(D2)&"*";Blad2!A1:B266;2;0);"Plaats niet gevonden")

Ach stom, er stonden dus in Blad2 spaties achter de plaatsnamen. Die zijn nu weg en het werkt! Bedankt voor de super snelle hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan