• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel-planning

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tsw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tsw

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Goedemorgen,

Ik ben bezig met een productie planning maken voor een opdracht.
Maar ik krijg de formules er maar niet in hoe ik het wil.

In het bestand in de bijlage zou ik graag zelf handmatig in willen vullen:
*Project nr.
*Project naam
*wk
*dag
*aantal onderdelen
*productie weken
*eerste week op blad

Met die gegevens moet excel een soort automatische balk maken die word gekleurd in de datums daarachter

Dus excel moet naar de wk en dag kijken (dat is de lever dag) en van daaruit moet hij terug tellen door na de productie weken te kijken.
Is dit mogelijk? En dan eigenlijk gelijk achter de balk (of in de balk) nog de aantal productie dagen die nog over zijn voor de levering zou ik er graag bij hebben. (als hiervoor een extra kolom voor in het blad moet komen is dat ook goed.

En als er bijvoorbeeld een maandag een vrije dag is, dat ik daarin een X zet en dat hij die dag dan niet meetelt?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, anders kun je altijd vragen naar dingen die onduidelijk zijn.

Bekijk bijlage Productie-planning.xlsx

Alvast bedankt.

Vul eens enkele gegevens in en kleur handmatig wat er aut. gekleurd moet worden.

Wat is de relatie tussen 45 en 4 weken?

Dat is de datum van vandaag tot de leveringsdatum, dus 9 weken.

Alleen de weken zijn nu van vrijdag t/m vrijdag, eigenlijk is dit maandag t/m vrijdag.

Toevoeging:

Als ik bijvoorbeeld in wk23 vrij ben. Dus zet daar allemaal X'en in, dan wil ik graag dat hij die week niet mee telt als productie dagen.

Voor de rest is hij wel goed op het eerste oog.

Laatst bewerkt:
Er is nog een punt, ik wil eigenlijk elke week de eerste week een nieuwe datum in zetten (de datum van die week)
Maar nu zie ik dat dan de groene balk niet mee schuift, is dit mogelijk?

En wat voor formule maak jij die groene balk?

Maar als ik nu week 19 verander in week 20 klopt die balk niet meer?
Kan dit nog worden aangepast? En hoe krijg jij die groene balk daar ben ik wel benieuwd naar, want dan kan ik zelf er ook mee bezig gaan.

Maar kun jij dat eerste punt nog oplossen?

En van die x-en in niet werkbare dagen? is dat in excel te maken?

Heb je wel eens getest wat ik je stuurde?
Vul eens in week bv 25 eens 5 kruisjes in en zie wat er gebeurt met de balk.
Je kan de weeknummers niet wijzigen in regel 2 maar enkel in kolom C

Die balk wordt gekleurd via Voorwaardelijke Opmaak.

O, sorry ik zie het. Mijn fout. dat met die kruisjes werkt goed.
Maar nu heb ik dan een probleem over 5 weken want dan loop hij niet vergenoeg door.

Met die voorwaardelijke opmaak ga ik even mee testen, alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik heb de aanpassing gedaan dat de planning steeds start op Vandaag - 1 week. = 28/04
Dus morgen start de planning op 29/04.

Bijlagen

Opgelost, bedankt voor de snelle hulp!:thumb:

Hallo,

Ik heb toch nog een vraag over dit onderwerp.

Ik ben nu met de planning al aardig ver op weg, alleen werken de 'kruisjes' voor de vrije dagen niet helemaal. Want als ik er dan meer dan 5 achter elkaar doe, dan telt hij de zaterdag en zondag mee, maar dit moet niet, hij moet alleen naar werkdagen kijken. (formule H5)

Hoe kan ik dit aanpassen dat hij alleen naar werkdagen kijkt?

Ook zou ik graag die formule van H5 in de hele H kolom hebben staan, is dit makkelijk in de hele kolom te zetten? Maar zodat de formule wel goed blijft? Want nu met kopiëren verandert de plaats van de formule.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Dit is de formule die in kolom H moet zitten:
Code:
=AANTALLEN.ALS($J3:$EI3;">="& $F5-($I5*7);$J3:$EI3;"<="& $F5;$J5:$EI5;"x")

Voor wat die kruisjes betreft kun je in een extra cel per productieperiode het aantal zat. en zondagen tellen en die aftrekken van het geheel.
Je zal toch die formules een beetje moeten zien te doorgronden anders loop je vandaag of morgen toch vast en dan???

PS: Waarom mogen die zat. en zondagen niet zichtbaar zijn in je planning? Je kan die kleuren toch aanpassen via VO.

Bedankt, ik zie het. Ik kan er gewoon + 2 achterzetten en hij heeft 1 weekend erbij, bedankt!
Dit is opzich geen probleem om dat elke keer te doen.

Alleen heb jij ook nog een idee hoe ik het makkelijk in de hele kolom H krijg? De goede formule? Als ik nu door kopieer krijg ik daarna verkeerde formule in de rijen daaronder?

Toevoeging:

Als ik bij I nou een extra kolom toevoeg, en die kolom heet: In productie

Dat als een product in productie is dat ik daar een 'x' kan neer zetten, is het dan voor elkaar te krijgen dat de balk daar achter rood word ipv groen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan