• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel reeks zoeken en vervolgens waarde toekennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

joostko

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
Ik heb een declaratieformulier waarbij ik enkel het weeknummer in wil voeren, excel moet dan automatisch de data van de dagen van de bijbehorende week invullen in het formulier.
hoe doe ik dit?

Ik wil dus in cel H3 een getal invoeren (tussen 1 en 53) en dan moet in C7 tm C13 de juiste data van de bijbehorende week komen te staan.

in tabblad rekendata heb ik de weken en de data van de eerste dag van die week neergezet. In principe heb ik alleen de datum van maandag nodig, de rest is gewoon maandag + 1 dag.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb kunnen maken en dat iemand hier een antwoord op heeft.

Ik wil dit formulier nog verder uitbreiden, maar stap voor stap. Uiteindelijk moet het formulier gewoon te gebruiken zijn voor een digibeet, dus zo simpel mogelijk.

Bijlagen

Als het jaar en het weeknummer bekend zijn dan krijg je met volgende formule de datum van de maandag:
Code:
=DATUM(jaar;1;2)-WEEKDAG(DATUM(jaar;1;1);2)+7*(week-ALS(WEEKDAG(DATUM(jaar;1;1);2)<5;1;0))

met de formules:
c7 =VLOOKUP($H$3;tabelweken;2;0)
c8 = c7 + 1

zie bijlage.

Heb de zongdag ook maar aangepast in zondag.
dit zal wel de bedoeling zijn.

heb je vragen, laat het gewoon even weten.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

beste oeldere,

Ik zie dat het werkt, maar snap niet hoe.

Ik probeer jouw formule te knippen en plakken in een ander excelblad, maar dan werkt het niet meer.

Kan je uitleggen hoe die formule in elkaar zit?

Paul, ik probeer die formule:

=DATUM(jaar;1;2)-WEEKDAG(DATUM(jaar;1;1);2)+7*(week-ALS(WEEKDAG(DATUM(jaar;1;1);2)<5;1;0))

maar krijg dan #naam te zien?????

Met mijn formule ben je klaar zonder hulptabel...

Klopt, de formule van Paul vindt ik beter.
Nu de uitleg van mijn formule:

Engels: c7 =VLOOKUP($H$3;tabelweken;2;0)
NL: c7=vert.zoekeN($H$3;tabelweken;2;0)

de waarde van h3 (is week 42) wordt opgezocht in de tabel.
deze tabel heb ik de naam tabelweken gegeven.
dit is terug te vinden onder invoegen => naam.
deze naam is gekoppeld aan de reeks rekendata!a3:b56

de waarde h3 wordt gezocht in de tabel en indien deze wordt gevonden wordt de uitkomst uit de 2e kolom gepakt (is de 2 in de formule).
de 0 in de formule geeft aan dat week 42 ook exact gevonden moet worden.
staat deze er niet in dan komt de waard #N/B (#N/A)

Is deze uitleg duidelijk?

laat het anders gewoon weten.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

formule Paul:

anders plaats het bestand eens.

ik wil er wel eens naar kijken.

Oeldere

waar in mijn formule jaar staat moet je verwijzen naar een cel waarin het jaartal staat, en waar week staat moet je verwijzen naar een cel waar het weeknummer staat.

Of:
Je geeft de cel waar het weeknummer staat de naam "week", en de cel waar het jaartal staat de naam "jaar", zoals in de bijlage.

Bijlagen

dit is interessant zeg. tjonge wat een formule.... ik snap hem niet maar hij werkt wel, bedankt!

Zou het ook mogelijk zijn om een knop op het formulier te maken die het zelfde doet als 'opslaan als' maar dan alleen met de mogelijkheid om hem als een .xls op te slaan.
nu krijg ik regelmatig pdf's of andere formaten terug van de mensen.

Nu de uitleg van mijn formule:

Engels: c7 =VLOOKUP($H$3;tabelweken;2;0)
NL: c7=vert.zoekeN($H$3;tabelweken;2;0)

de waarde van h3 (is week 42) wordt opgezocht in de tabel.
deze tabel heb ik de naam tabelweken gegeven.
dit is terug te vinden onder invoegen => naam.
deze naam is gekoppeld aan de reeks rekendata!a3:b56

de waarde h3 wordt gezocht in de tabel en indien deze wordt gevonden wordt de uitkomst uit de 2e kolom gepakt (is de 2 in de formule).
de 0 in de formule geeft aan dat week 42 ook exact gevonden moet worden.
staat deze er niet in dan komt de waard #N/B (#N/A)

Is deze uitleg duidelijk?

laat het anders gewoon weten.

Oeldere[/QUOTE]

Je vraagt voor een uitleg.

Is mijn uitleg duidelijk?

Graag even reactie terug.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug