• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel rijhoogte automatisch aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

evdsl

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2004
Hallo,

Ik zit met het probleem dat ik een sheet heb met daarin zeg maar 10 kolommen. In één kolom bijvoorbeeld D staat een hoop tekst. Ik heb alle cellen van de rij ingesteld op teksuitlijning naar boven en terugloop.

Wanneer ik tekst in kolom D toevoeg wordt de regel niet meer automatisch aangepast aan de inhoud.

Ik heb dit al zitten testen in een leeg werkblad en dat gaat goed, maar zodra ik op een regel cellen heb samengevoegd doet hij het niet meer automatisch. Sterker nog, ook als ik via opmaak/regel/ automatisch aanpassen aan inhoud activeer gebeurt er niets.

De vraag is dus welke instellingen op een regel schakelt het automatisch ophogen van de rijhoogte uit.

Wie kan mij helpen?

Erik

evdsl zei:
.... Ik heb alle cellen van de rij ingesteld op teksuitlijning naar boven en terugloop.
Ik neem aan dat je hier bedoelt: alle cellen van de KOLOM, zo niet dan gaat het hier dus fout.

evdsl zei:
Sterker nog, ook als ik via opmaak/regel/ automatisch aanpassen aan inhoud activeer gebeurt er niets
Ook dit is niet helemaal duidelijk. Als je bedoelt dat de TEKST niet meer wordt aangepast dan is dat vreemd. Maar ook dit is je bedoeling niet, want de grootte van de tekst wordt bij deze optie aangepast aan de beschikbare ruimte in de BESTAANDE cel (onleesbaar dus)

De juiste instelling:
Selecteer de hele kolom D
Kies menu Opmaak > Celeigenschappen; Terugloop en uilijning vertikaal 'boven'.
Dan moet het goed gaan

Nee, dat werkt niet. De bedoeling is dat van een regel de tekst automatisch wordt opgerekt. Ik heb in die regel cellen samengevoegd en daarna doet hij het niet meer.

Voorbeeld:
Ik neem een leeg werkblad en voeg in cel d4 tekst toe die langer is dan de cel
Ik selecteer regel 4 en kies voor terugloop en naar boven uitlijnen
Dat gaat goed.

Wanneer ik in het bovenstaande voorbeeld cel d4 en e4 samenvoeg en vervolgens weer voor de hele regel terugloop instel en uitlijnen naar boven wordt de regel niet met hoger gemaakt.

Ik word er gek van, maar het moet een instelling zijn.

Groetjes Erik

Hoi Erik,

Nu begrijp ik wat je bedoelt.
Inderdaad werkt de optie 'autoaanpassen' van de rijhoogte niet, als er in die rij cellen zijn samengevoegd.
Ik ben benieuwd of daar een oplossing voor komt.
Wat je rest is de breedte van de kolom aanpassen, maar dat geldt dan uiteraard voor alle cellen in die kolom.
Maar de terugloop en automatische aanpassen van de rijhoogte werken dan in ieder geval wel ......

Valijn

Ok, ik ga eens kijken of ik het samenvoegen kan opheffen, maar dan kom ik in de knoop met de invoer van de cellen. Vreemd eigenlijk, want na het samenvoegen van cellen op een regel zijn de eigenschappen geldig voor de nieuwe cel. Je zou dus zeggen ook voor het automatisch aanpassen van de rijhoogte.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer cellen zijn samengevoegd op een rij, Excel niet automatisch de kolombreedte kan aanpassen, maar voor de rij zou dan wel moeten kunnen, toch. Immers, de rij mag ovenhoog zijn voor alle cellen van die rij, samengevoegd of niet.

Zie bijgevoegd voorbeeld, vreemd genoeg werkt het aanpassen wel op de eerste cel van de rij.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan