• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel : som als bepaalde maand en jaartal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen4679

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2018
Hallo,

in mijn bestand noteer ik ontvangen betalingen op datum.
De datum bestaat uit dag, maand en jaar, bijvoorbeeld 13/11/2018

In het bestand kunnen betalingen van verschillende jaartallen door elkaar staan (ontvangen in bijvoorbeeld november 2017, maar ook in november 2018)

Ik wil de som berekenen van alle ontvangsten in bijvoorbeeld november 2017, maar niet van 2018

Volgende formule gebruik ik maar werkt niet:

=SOMMEN.ALS('2019'!B27:NB27;MAAND('2019'!B28:NB28);11;JAAR('2019'!B28:NB28);2017)

Wat klopt er niet in mijn formule, of welke andere formule zou ik kunnen gebruiken?

alvast dank,
Jeroen

ja dat kan, maar alle gegevens moet zichtbaar blijven, ik wil dus niet eerst filteren.
En naar tekst enz omzetten kan ook en zou het misschien makkelijker maken, maar er moet toch een elegantere formule voor bestaan?

Wat er niet klopt in je formule? Je mag de functie MAAND en JAAR niet gebruiken in het criteriumbereik bij SOMMEN.ALS (helaas)...

Draaitabel geen optie?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag wds,

wel, die formule probeer ik ook, maar dan zonder eerst de datum naar twee afzonderlijke kolommen te zetten, maar in de Sommen.Als formule gebruik te maken van maand() en jaar() als de twee criteria.
Zie ook excel in bijlage, met de formule als tekst geplakt

Dank,

Jeroen

Bijlagen

Nogmaals MAAND/JAAR mag niet gebruikt worden in het criteriumbereik bij SOMMEN.ALS.

Deze kan wel in je voorbeeld uit #7:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(B4:D4)=11)*(JAAR(B4:D4)=2017)*(B3:D3))

Dag WDS en Alex,

sorry voor de gekruiste berichten...
Inderdaad, ook weer wat bijgeleerd, dank daarvoor.

Als alleen de maand van belang was zou ik ook formule somproduct kunnen gebruiken, maar het jaartal is ook van belang.
En ik heb liever geen draaitabel in mijn sheet, het moet dummyproof zijn...
kan somproduct hiervoor aangepast worden?
Of een andere formule?

Dank,
JEroen

je antwoord sneller dan ik mijn probleem kan formuleren :-).
Bedankt, werkt perfect, daar kan ik mee verder!

Bedankt WHER, dat kan ook werken...

Ik heb nog een bijkomende vraag :
Ik werk ook met voorschotten, en mensen betalen soms in twee of drie keer.
Ik wil dat een som pas uitgevoerd wordt als onder het te betalen bedrag een datum ingevuld wordt.
zie bestand in bijlage

Alvast dank,Bekijk bijlage probleemjeroen2-forum.xlsx
Jeroen

Of

PHP:
=SUMPRODUCT((TEXT(B4:D4;"jjjjmm")="201811")*B3:D3)

Dag snb,

voor probleem in #12 werkt je formule niet.
Ik wil per kolom werken.
Telkens een stuk betaald wordt, moet het afgetrokken worden van het totaal bedrag.
De voorwaard is als er datum ingevuld staat, maar dat maakt eigenlijk niet uit,tekst is ook goed,
maw, zodra er iets in die cel komt mag de som uitgevoerd worden.

Alvast dank,
Jeroen

Dag WHER,

Bedankt, ik had ondertussen deze formule uitgedokterd :=ALS(JAAR(B4)>2017;ALS(JAAR(B6)>2017;ALS(JAAR(B8)>2017;(B1-B3-B5-B7);(B1-B3-B5));(B1-B3));B1)
Maar die van jou, =B1-B3*(LENGTE(B4)>0)-B5*(LENGTE(B6)>0)-B7*(LENGTE(B8)>0) is toch eleganter :-)

Bedankt voor alle hulp,
Jeroen

Of

PHP:
=B1-SUMIF(OFFSET(B3;;;FLOOR(COUNT(B3:B8);2));"<"&B1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan