• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: Som met variabele beginrij | dezelfde formule voor som van verschillend aantal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas4
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas4

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2023
Ik heb een sheet waarin per week onder elkaar een aantal getallen worden ingevoerd. De getallen in enkele kolommen moeten per week bij elkaar opgeteld worden. Het aantal rijen per week is verschillend: ene keer misschien 40 rijen, andere keer misschien 90 rijen. Het zou makkelijk zijn als ik de formule per week kan kopiëren en dan niet telkens de beginrij hoef te wijzigen, maar dat er automatisch wordt opgeteld vanaf de eerste lege cel/regel waarna de week begint.
<< Zie ook voorbeeldbestand onderaan dit bericht. >>

week 1
3
2
Som (voor elke week dezelfde formule mogelijk, ongeacht aantal rijen?)

week 2
4
5
3
8
Som (voor elke week dezelfde formule mogelijk, ongeacht aantal rijen?)

Is dit mogelijk? Wie kan me helpen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Welkom bij Helpmij.

Klik eens op de link in mijn handtekening.

Laatst bewerkt:
Ik zou verder kijken of de gegevens niet anders ingevoerd kunnen worden. Dit is, zoals je merkt, geen handige indeling. Dus iets van:

Week 1 3
Week 1 2
Week 2 4
Week 2 5
Week 2 3
Week 2 8

Dan is de optelling met met een SOM.ALS een fluitje van cent.

AlexCEL, bedankt voor je reactie! Ik heb SOM.ALS nog niet eerder gebruikt. Kun je aangeven hoe die formule er in mijn geval dan precies uitziet?

zie bijlage, tabblad methode AlexCEL

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan