• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel spreadsheet aanwezigheid berekenen in procenten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rinsewest

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2015
Hallo,

Wie kan mij helpen met de formules in mijn excel voorbeeldbestand.

De bedoeling is dat er een aanwezigheid in procenten wordt aangegeven in de kolommen week en weekend onder de blokken dag,avond en nacht.

Voorbeeld

Werkdagen en in de weekenden

In de kolommen week dag,avond, nacht en in de kolommen weekend dag, avond nacht wil ik graag weten hoeveel procent de medewerker per week en weekend aanwezig is op de dag, avond en nacht. Verder zou ik willen weten hoeveel procent de medewerker totaal aanwezig is op de werkdagen en in de weekenden.
Wisselend betekent dat de medewerker voor de helft van de tijd in dat blok aanwezig is.

Wie kan mij helpen

MvGr
Rinse

Bijlagen

Deze kun je gebruiken voor de blokken onder de weekdagen (invullen in Y3 en doortrekken naar rechts en naar onder):
Code:
=(AANTALLEN.ALS($D$2:$R$2;Y$2;$D3:$R3;"ja")+0,5*AANTALLEN.ALS($D$2:$R$2;Y$2;$D3:$R3;"wisselend"))/5
en deze voor de blokken onder de weekenddagen (invullen in AB3 en doortrekken naar rechts en naar onder):
Code:
=(AANTALLEN.ALS($S$2:$X$2;AB$2;$S3:$X3;"ja")+0,5*AANTALLEN.ALS($S$2:$X$2;AB$2;$S3:$X3;"wisselend"))/2
Of, als je alles in 1 formule wilt stoppen:
Code:
=(AANTALLEN.ALS(KIEZEN(ALS(Y$1="week";1;2);$D$2:$R$2;$S$2:$X$2);Y$2;KIEZEN(ALS(Y$1="week";1;2);$D3:$R3;$S3:$X3);"ja")+0,5*AANTALLEN.ALS(KIEZEN(ALS(Y$1="week";1;2);$D$2:$R$2;$S$2:$X$2);Y$2;KIEZEN(ALS(Y$1="week";1;2);$D3:$R3;$S3:$X3);"wisselend"))/ALS(Y$1="Week";5;2)

Laatst bewerkt:
moet je niet delen door het aantal dagdelen? 5 wordt dan 15 voor de week, en 2 wordt dan 6 voor het weekend

Volgens mij kun je door de week op 5 "avonddelen" aanwezig zijn, en in het weekend op 2. Als ik dus ma-,di- en wo-avond aanwezig ben (en de rest niet) heb ik toch een aanwezigheid van 3/5=60% op de avonden door de week?

Maar uiteraard kan het omgebatterijd worden naar aanwezigheid gebaseerd op alle dagdelen door de week. Daar mag de vragensteller uitsluitsel over geven!

EDIT (vraag even beter gelezen):
Verder zou ik willen weten hoeveel procent de medewerker totaal aanwezig is op de werkdagen en in de weekenden.

EDIT2:
Voorbeeldje, met extra kolom "totaal" toegevoegd bij week en weekend: Bekijk bijlage percentage berekening Xtra.xlsx

Laatst bewerkt:
Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

Ik ga het één en ander proberen.

MvGr
Rinse

Iedereen die heeft gereageerd vriendelijk bedankt.

Het werkt zoals ik heb bedoeld.

MvGr
Rinse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan