• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel stapfunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

koersb

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2015
Hallo,

In excel verwerk ik gegevens van afgeronde projecten. Deze projecten staan naast elkaar.
Nu wil ik bv het gemiddelde van de cellen (A5, D5,G5, J5, M5). Tot hier geen probleem, maar: Hoe kan ik een project toevoegen dat het gemiddelde automatisch cel (P5) meetelt.
De afstand tussen elke cel is en blijft constant.

Ik heb geprobeerd om de functie 'VERSCHUIVING' toe te passen, maar dit werkt alleen wanneer de cellen aaneengesloten zijn.

Wie kan mij bij deze vraag helpen?

Je kan die kolommen toch gewoon mee opnemen in je formule, zolang er geen waarden in staan hebben ze geen invloed op het gemiddelde-resultaat.
Als er natuurlijk formules en/of verwijzingen instaan moeten we over naar plan B.

Is de berekening correct of heb ik het misbegrepen?

Bijlagen

Misschien dat deze formule is wat je zoekt? (invullen in B4 in je voorbeeld)
Code:
=SOMPRODUCT(($E$3:$EA$3=B$3)*1;$E4:$EA4)/AANTAL.ALS($E$3:$EA$3;B$3)

Je kunt de lijst met projecten hierna behoorlijk uitbreiden (in dit geval tot kolom EA, zelf te vergroten uiteraard) zonder dat je de formule voor de gemiddelde-prijs berekening aan hoeft te passen.

Laatst bewerkt:
Ik snap je berekening en dit is logische stap. Alleen verwacht ik straks aanzienlijk meer projecten toe te voegen met een lange lijst werkzaamheden.
Ook moeten collega's projecten toe kunnen voegen en moet dit makkelijk gaan.
Het is de bedoeling dat straks enkel een nieuw project wordt toegevoegd zonder aan formules te zitten.

Daarom zoek ik een formule die automatisch het volgende project opneemt in het gemiddelde. Hierbij kan ik het voorgaande project kopiëren en deze opnieuw invullen zodat de opmaak en stapgrootte hetzelfde blijft. Waar ik zelf aan zat te denken is elke cel in een project een kleur te geven en dan op basis van kleurcode het gemiddelde bepalen. Maar misschien is er een eenvoudigere optie.

=AVERAGEIF($B$3:$AC$3;$B$3;B4:AC4)
Deze werkt natuurlijk ook

Idd, nog simpeler. Ik dacht te moeilijk.

NL-versie:
Code:
=GEMIDDELDE.ALS($B$3:$AC$3;$B$3;B4:AC4)

zo veel als je wil?????
Code:
Public Function gemidopp(rij)
 For i = 5 To [B][U][COLOR="#FF0000"]500[/COLOR][/U][/B] Step 3
  If Cells(rij, i) <> "" Then aant = aant + 1: totsom = totsom + Cells(rij, i)
 Next
 gemidopp = totsom / aant
End Function

Bedankt voor jullie reacties!

@Cobbe, jouw functie past het beste in mijn bestand.
Klopt het dat je 2 functies hebt gemaakt? moet dat of kan het ook met dezelfde functie vaker toepassen?
Ik zit even uit te zoeken hoe je de functie hebt gemaakt want dat heb ik nog nooit gedaan.

@Sylvester, is jouw code het script voor deze functie van Cobbe?

Btw, heb de NLD versie.

@popipipo en @alexcel, de functie die jullie geven werkt niet in het bestand. Ik kan niet ontdekken waar de fout zit.
Bij mij komt er een 0 te staan

Pas het dan ook aan ipv gewoon iemand op zijn fout te wijzen:
Code:
Public Function gemidopp(rij)
 For i = 5 To 16383 Step 3
 Next
 gemidopp = totsom / aant
End Function

Public Function gemidelem(rij)
 For i = 6 To 16380 Step 3
 Next
 gemidelem = totsom / aant
End Function

@koersb - Ja ik heb 2 UDF's gemaakt 1 voor de m² - en 1 voor de elementen

Laatst bewerkt:
Ik heb het aangepast met één enkel UDF, aan te roepen via:
Code:
=gemiddelden(RIJ();KOLOM()+3)   -- waarin KOLOM()+3 de beginkolom inhoudt van het eerste project

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@popipipo en @alexcel, de functie die jullie geven werkt niet in het bestand
De functie werkt alleen vanaf versie 2010 (als ik het goed heb)

hallo Cobbe, deze udf herberekent ook zonder:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
 If Target.Row < 4 Or Target.Row > 6 Then Exit Sub
  Application.CalculateFull
End Sub

Bijlagen

@Sylvester, hoe kan ik de stapfunctie in jouw udf aanpassen. Voor een ander project heb ik bv een stapfunctie van 8 nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan