• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel statistiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

daywalker1

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2009
Hallo iedereen,
Voor proeven uit te voeren zou ik in Excel een soort van statistiek blad maken dat als volgt er uit ziet:

In kolom A geef ik een nummer in, in kolom B geef ik het gewicht van dit nummer in.
Dan zou ik het aantal herhalingen willen ingeven en het aantal proeven bv: We testen groep A en B tov elkaar en doen hiervan 4 herhalingen.
Dan zou ik willen dat excel voor mij de groepen samenstelt, 4 groepen in groep A en 4 in groepen in groep B. Het gemiddelde van elke groep moet zowel bij Groep A als B ongeveer gelijk zijn. Hierbij moet er ook op gelet worden dat het hoogste en het laagste getal niet in 1 groep zitten. Dus als je bv volgende gewichten hebt: 8.25, 8.23, 7,15, 8.20, 7.21 en 7.16 dan zou ik volgende 2 groepen hebben: 8.25 8.23 en 8.2 en een andere groep met 7.15 7.21 en 7.16.
Ik dacht er aan gebruik te maken van �Gegevensanalyse� maar hierin vind ik niet direct wat ik zoek. Kan er iemand mij op weg helpen hoe ik dit het best aanpak?

Alvast bedankt,
Mvg
Bert

Excelamateur,

Ik heb idd op die site al eens gekeken, maar hier vind ik niet echt het antwoord..

Mvg

dat is geen statistiek meer, dat is kansrekenen, dan moet je excel zelf wat laten lopen en van zodra je een combinatie vindt, die binnen je beperkingen lig, dan neem je die over.
Zonder voorbeeldje is het wat moeilijk uit te leggen.

Toch even zelf een voorbeeldje bedacht.
Kolom A = 32 monsters van iets met hun afmeting of gewicht of ...
kolom B = aselect getal tss 0 en 1

range F3:M6 = willekeurige verdeling van die 32 monsters over 2*4*4 groepen
range F12:M15 = geeft je het rijnummer van die monsters

cel G10 = verschil tussen grootste en kleinste van je gemiddelden F8:M8

klik nu meerdere malen op F9 tot je een getal bekomt in G10 die je goed vindt.
Kopieer de gegevens en plak ze een stuk verder als waarden.
Voor het gemak zet je misschien de berekeningen op handmatig.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
grappig, nog een beetje verder uitgewerkt : F19:M22 geeft de rangorde aan, dus met 1 =grootste en 32= kleinste, nu wilde je niet de grootste en de kleinste in 1 groep, dus in F24:M24 staat het verschil tussen de grootste en de kleinste in rangorde van die groep.
Het grootste verschil wordt nu overgenomen in I10.
In G10 stond het grootste verschil in gemiddelden en veronderstel dat je dat kleiner wilt hebben dan H10 (een getal dat je zelf ingeeft) en in I10 staat het max verschil in rangorde en je wilt dat ook beneden een bepaald getal dat je ingeeft in J10.
Druk nu op de knop en de macro blijft zoeken tot hij een combinatie vindt. Het kan natuurlijk ook zijn dat je de getallen zodanig gezet hebt, dat hij nooit iets vindt !!!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan