• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel SUM punten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tora
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tora

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 okt 2005
Ik heb in excel volgend probleem :

Ik maakte een blad om de punten van leerlingen op te tellen. Er zijn bijvoorbeeld 5 testen die allemaal op een ander aantal punten staan. (de ene op 10, de andere op 20 enz.., laat ons zeggen dat het totaal, en dus het maximum aantal punten dat een lln kan scoren, 80 punten is) Ik heb een formule ingevoerd die het aantal punten dat een leerling scoorde optelt en deelt door het totaal, in dit geval 80.

Het probleem stelt zich echter wanneer een lln afwezig is, en dus een test niet meedoet. Dan plaats ik een A, zodat ik weet dat die lln afwezig was. Ik moet dan echter deze leerling zijn totaal apart uitrekenen..

Ik zou dus aan mijn formule willen toevoegen dat de computer het vakje waarin die A staat niet mee optelt, en dan ook het aantal punten aftrekt van het totaal..

vb; een lln doet een test op 10 niet mee, dan staat er een A en die moet niet meegeteld worden én dan moet het totaal niet door 80 gedeeld worden, maar door 80 - 10. (en dat moet de computer dan uitrekenen!!)

Wie, o wie kan mij helpen??? heb me al suf gezocht..

Maak op extra kolommen welke je eventueel naderhand verbegt laat in deze kolommen kijken of er een A staat en deeldan de score daar het max te behale score
en dat voor elke kolom en tel deze in een aparte kolom weer op

Foutje je moet het niet opteleen maar gemiddelde van de kolommen anders wordt er nog ggen rekening ge houden met de A en hetpunt wordt groter dan 1
als je elke kolom door het totaal deelt wordt er nog ggen rekening gehouden met de A en komt er een lager punt

wim

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan