• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel tabel kolom vergrendelen

Gertjan61

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2025
Kan ik in een sheet met een tabel (cellen als tabel opgemaakt) een kolom vergrendelen en daarna toch de tabel uitbreiden.
Wanneer ik nu een kolom (met automatiche datum van vandaag) vergrendel is de functionaliteit van de tabel ook niet meer bruikbaar en vult er geen nieuwe regel meer aan onder aan de tabel, laat staan dat de datum nog automatisch aanvult.

Bijlagen

Als je een userform gebruikt om de Tabel te vullen.

Gertjan61,

Mijn vermoeden is dat je alleen de kolommen met formules wilt beveiligen.
Plaats aub een voorbeeldbestand zonder wachtwoord of laat even weten wat het wachtwoord is.
Met VBA is het dan goed op te lossen.

Klopt, ik wil de kolommen beveiligen: de kolom B vult automatisch de datum in en dat moet blijven werken terwijl deze kolom wel beveiligd moet worden. Kolom E en F ongeveer hetzelfde: hierin komen de uitkomsten door de kolomen C en D in te vullen. De kolomen B, E en F wil ik beveiligen terwijl de functies blijven werken. Zie ook wanneer de beveiliging eraf is.

Gegevensvalidatie kan ook.

Hallo Emields, Dit is heel mooi. Ik ben maar een beginner en zit nu soms naar die VBA's en Userforms te kijken maar ben er nog niet aan begonnen.
Ik vul de commandbox in en hij vraagt naar een wachtwoord? Dat zou eigenlijk alleen nodig zijn wanneer de beheerders buiten de commandbox aan het werk gaan. Wat is 't wachtwoord?
De beheerders verkopen hoofdzakelijk en daarom heb ik inkoop en verkoop uit elkaar gehaald. Ik wil er ook naar streven dat er zo weinig mogelijk moet worden geklikt.
Ik voeg m'n laatste bestand erbij

Bijlagen

Hallo Emields
Het wachtwoord dus vooraf invullen dan werkt 't
Ik zag t in de VBA staan dus het zou toch moeten werken... en inderdaad.
Is het lastig om de Userform die je nu hebt gemaakt om te bouwen naar het eerste blad van mijn Excel file?

Ik heb 't nog eens bekeken. Zou het ook zo kunnen dat 'verkoop' als default blijft staan en dat geldt ook voor 'beheerder'?
Deze 2 items wijzigen bijna niet geduurende de gehele dag.
Dank voor de moeite!

Heel mooi dat U dat hebt willen doen!
Dat werkt goed zo.
Ik gebruik meerdere bladen om zo te zorgen dat de beheerders niet worden afgeleid want de meesten doen alleen de verkopen.
Over de VBA code:
Wanneer ik zelf iets probeer aan te passen, aan een kopie natuurlijk, kan ik niet eens de formules vinden?! Deze staan toch onder Alt+F11 onder een van de bladen daar? Maar ik zie ze niet, wat doe ik fout?
Groet
Gertjan

Terug
Bovenaan Onderaan