• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel te veel rijen nodig kan dat beter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FGMdeGroot

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2012
Berichten
40
Goeie avond,

Ik zit een soort van met een probleem, ik wil een productielijst maken in excel met ca. 370 artikelen met 990 variaties
en dat geeft veel te veel rijen. Niet alle variaties zijn van toepassing op alle artikelen, maar om problemen in de toekomst te voorkomen wil ik ze nu al toevoegen.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Bij voorbaat dank,
F. de Groot

Bijlage: voorbeeld bestand Bekijk bijlage Helpmij importlijst.xlsx
 
Komt je bronlijst ergens anders vandaan of bewerk je die zelf? Hoe ziet die er precies uit?
De samengestelde sleutel artikel/variatie kan handig zijn maar voor eenvoudige verwerking zou ik die zeker ook splitsen.
Strikt genomen zou je van twee tabellen uit moeten gaan: Artikelen (artnr, artnaam, ...) en Variaties (artnr, variatienr, variatienaam, ...)
Welke problemen verwacht je in de toekomst? Wat wil je met dit alles bereiken?
 
het probleem is dat het moeilijk te controleren is als die gefilterd is. ik wil nl eerst controleren of die echt werkt voor ik het bestand wil gaan gebruiken.
 
Komt je bronlijst ergens anders vandaan of bewerk je die zelf? Hoe ziet die er precies uit?
De samengestelde sleutel artikel/variatie kan handig zijn maar voor eenvoudige verwerking zou ik die zeker ook splitsen.
Strikt genomen zou je van twee tabellen uit moeten gaan: Artikelen (artnr, artnaam, ...) en Variaties (artnr, variatienr, variatienaam, ...)
Welke problemen verwacht je in de toekomst? Wat wil je met dit alles bereiken?

De bronlijst wordt geexporteerd uit ons automatiserings systeem en ziet er heel anders uit ik zal vanavond een stukje toevoegen als voorbeeld. als artikelen in ons automatiseringssysteem worden toegevoegd moet het direct herkend worden door mijn excel bestand, communicatie is het moeilijkste wat er is en iets simpels doorgeven van we hebben die en die artikelen toegevoegd blijft lastig.

Het gaat ook om brood artikelen,
Voorbeeld:
een lichtbruin kan op dit moment alleen heel gesneden worden bijv. variatie .001 heel gesneden
volgende week kan het ineens half gesneden worden variatie .002 en de week erna kan het ook half ongesnden variatie .003.

Zo gaat dat verder en kan variaties bevatten van .000 tot .999 en als ik niet alles erin zet zal je zien dat heel toevallig de variatie wordt toegevoegd die niet in mijn excel staat.
 
Hierbij het bron bestand
het is maar een kort stukje om toch een beetje bedrijfsgegevens erbuiten te houden.

Op dit moment gebruik ik een filter bij 370.000 rijen maar daar wordt mijn computer erg traag van.

Bronbestand
Bekijk bijlage Bronbestand.xls

grtz,
F. de Groot
 
Dit zou ik geen bronbestand noemen maar een reportbestand. Kijk in je systeem of je niet een gestructureerd formaat kunt kiezen (xml, csv, ...).
Overigens vermoed ik dat dit geen voorbeeld is van je exportbestand, want dat zal er niet zo in xls uitkomen toch?
 
Met Pixcel eens.
Ik verwacht iets zoals in de bijlage: dat scheelt effe aan 'benodigde' rijen.
 

Bijlagen

  • __zo dus snb.xls
    24,5 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Met Pixcel eens.
Ik verwacht iets zoals in de bijlage: dat scheelt effe aan 'benodigde' rijen.

Je hebt deze lijst zeker overgenomen van het "bronbestand"? zoja, daar kan ik niets aan doen die is iedere dag anders het enige wat gelijk is de kolom locatie van de gegevens. rijen kunnen naar boven en naar beneden schuiven.
grtz,
F. de Groot
 
Hoi F. de groot,

Ik zit aan drie oplossingsrichtingen te denken.
- een sheet met alle mogelijke combinaties waarbij de combinaties die niet voorkomen in de bronlijst worden verwijderd met een macro of de rijhoogte op 0 wordt gezet.
Nadeel van deze oplossing is dat er erg veel formules in zitten waarvan 90% niet meedoet in de berekeningen. Dat werkt super vertragend.
- een sheet waarbij Excel op zoek gaat naar de unieke artikel-variant combinaties.
Nadeel daarvan is de enorme formules. Dat is voor mij vandaag nog te volgen, volgende week weet ik al niet meer hoe de formule opgebouwd is. De kans is groot (de Groot??) dat jij vandaag al afhaakt.
- een macro die op zoek gaat naar de unieke artikel-variant combinaties
Nadeel hiervan is dat het nog minder inzichtelijk wordt (net als het samenstellen van het bronbestand). Er komen getallen te staan en that's it.

Groet,
Jeroen
 
Dit zou ik geen bronbestand noemen maar een reportbestand. Kijk in je systeem of je niet een gestructureerd formaat kunt kiezen (xml, csv, ...).
Overigens vermoed ik dat dit geen voorbeeld is van je exportbestand, want dat zal er niet zo in xls uitkomen toch?

het is een rapport gemaakt in crystal reports, en als ik die exporteer naar .xls komt die er zo uit te zien alleen dan nog wat meer artikelen naar beneden. een xml export is ook mogelijk, maar dan ben ik mijn overzicht kwijt. Als je je e-mail wilt geven stuur ik je wel een versie van het bestand zoals ik uhm exporteer naar .xls en .xml dan krijg je het volledige document.
 
Heej jeroen,

Op dit moment heb ik al een apart tabblad gemaakt met alle evt. variaties en in de sheets die kijkt naar het andere document laat ik de artikel combineren met de variaties op het andere tabblad, zo hou ik korte formules maar wel heel veel, voordeel daarvan is wel dat ze makkelijk zijn aan te passen met ctrl+F -> vervangen.

Op het moment dat het werkt is er geen probleem, dan hoef ik niet meer te kijken naar de sheet die kijkt naar het andere bestand, maar tot het volledig operationeel is wil ik eerst testen en alles goed kunnen zien.
 
Hoi F. de Groot,

Ik heb een macrootje gemaakt, kun je het vergelijken.
Door in het veld C2 te gaan staan start de macro.

Ik vind 'm zelf wel geinig eigenlijk.

Groet,
Jeroen

Bekijk bijlage Baklijst inlezen.xls

Op dit moment is het sheet beperkt tot max. 9989 productcombinaties op blad1. Is er meer nodig, is dat aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan