• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel tekst aan getalswaarde koppelen excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Richa

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jun 2018
Berichten
2
Goedenavond,

Ik zit al een avondje te puzzelen en te zoeken op internet met mijn excelvraag, maar ik kom er niet echt uit.
Ik heb een tabel gemaakt naar aanleiding van een enquête waarin mensen op verschillende vragen "helemaal oneens" (1), "oneens" (2), "eens" (3), "helemaal eens" (4) konden antwoorden.
Per vraag heb ik een gemiddelde berekend (de mean) waar een getal uit komt tussen de 1 en de 4 waaruit blijkt welk antwoord mensen gemiddeld kiezen.
Nu wil ik deze gegevens in een grafiek zetten waarbij op de x-as het nummer van de enquête en op de y-as "helemaal oneens", "oneens", etc staat.
Nu heb ik een grafiek gemaakt, maar hierbij staat er op de y-as de waarde 1-4. Hoe kan ik op de y-as de getallen vervangen voor de corresponderende tekst?
ik heb op YouTube een filmpje gevonden (zie de link), maar dat komt op mij over als "aanmodderen" als ik het netjes omschrijf
https://youtu.be/ukloNXrFyB4

Hartelijk bedankt voor jullie reactie alvast.
 
Welkom alhier.

Allereerst: het plaatsen van een voorbeeld (excel) bestand helpt om gelijk tot een voor jou geschikte oplossing te komen (als die er is...) zonder dat wij hier moeten gokken, overtypen of raden wat je wilt bereiken. Geef in dit voorbeeld ook aan wat je als antwoord verwacht (handmatig voor een aantal regels of schets van grafiek bijv.). Lees dit ook: http://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5

On-topic: de methode om te bereiken wat jij voor ogen hebt is inderdaad bewerkelijk en maakt gebruik maken van wat kunstgrepen. Dit blijft m.i. nodig, maar heb wel een (denk ik minder bewerkelijk) alternatief gevonden. Zie bijlage om te bekijken of dit voldoet. Het is nog steeds met een hulptabel en een secundaire as.
 

Bijlagen

  • enquêteresultaten (AC).xlsx
    15,2 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Gelukt

Goedemorgen,

Bedankt voor uw reactie. Ik zal in het vervolg proberen een voorbeeld mee te sturen en meer duidelijkheid te creëren. De oplossing die u aandraagt is echter exact wat ik zoek en de grafiek is nu gelukt.

Hartelijk dank hiervoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan