• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel telt werkuren op niet, ook niet door veranderen getalnotatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordyy10

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2010
Berichten
7
Hoi! Ik heb me recent aangemeld op dit forum omdat ik hier altijd mijn excel tips vandaan haalde. Ik loop nu echter zelf tegen een probleem aan waar ik geen oplossing voor weet en ook niet kan vinden.

Ik zal even kort uitleggen wat er aan de hand is. Ik probeer een rooster te maken voor een heel jaar met 13 periodes van 4 weken. Dat lukt aardig. Echter nu wil ik het aantal gewerkte uren bij elkaar optellen per dag, dus van begintijd tot eindtijd.

Voorbeeld: als iemand van 10:00 uur tot 01:00 uur werkt moet dat 13 uur werken zijn en niet -9 uur. Maar goed dat is ook gelukt. Maar nu wil ik per periode weten wat een werknemer gewerkt heeft en dan krijg ik of incorrecte waardes, of hij begint bij 16128:00 of 672 en als die een beetje in de goede richting gaat tellen, dan telt die tot 24:00, dus als je 25 uur hebt gewerkt kom er 01:00 te staan.

Ik heb het excel sheet bijgevoegd, tot hoever ik in ieder geval ben gekomen. Je ziet rechts nog wat ingekleurde kolommen zijn. Dat zijn vakantie en ziekte dagen per contract (32-uur 36-uur 40-uur etc. etc.), het is de bedoeling dat deze middels knippen plakken in de witte vakjes van excel geplakt worden. Normaal is het excel bestand wel beveiligd en kunnen ze alleen de begin en eindtijden invullen, anders gaan ze heel het document mogelijk overhoop gooien.

Kortom: Kan iemand mij helpen met het optellen van de werkuren per periode!?

Bij voorbaat dank voor de moeite!

Bekijk bijlage Test voorbeeldrooster.xlsx
 
excel telt werkuren niet

Dit kan heel makkelijk in excel
als je werkuren moet berekenen zoals in voorbeeld
10:00
12:00
12:30
15:00
begin je met 15:00-12:30 plus (12:00-10:00) = 4:30
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    23 KB · Weergaven: 122
Janludb,

Zet de eigenschappen eens op TIJD en kies de bovenste.
 
Hoe bedoel je? Als ik in mijn excel (2010) document kijk zie ik asl ik eigenschappen van de cellen bekijk aangepast U:mm dus dit is reeds correct. Via deze methode heb ik in het verleden een complete ziektedagen raportage voor het hele bedijf gemaakt.
 
Janludb,

Zet de eigenschappen eens op TIJD en kies de bovenste.

Dit heb ik op alle mogelijke manieren gedaan, maar ik krijg nooit de goede waardes. Hij stopt met tellen bij 24 en begint dan opnieuw. Ik kan er wel nieuwe formules op los laten, maar dat heeft geen zin want ik wil deze waardes behouden en de formule die ik nu gebruik om het per dag te berekenen kan zowel 10:00 tot 15:00 goed berekenen als 20:00 tot 01:00 en veel andere formules kunnen dat niet. Het gaat mij puur om de totale berekening per periode, die pakt excel op 1 of andere rare manier niet goed, wat ik ook probeer.
 
excel telt werkuren niet

ok heb mijn voorbeel even uitgebreid.
Hoop dat dit een en ander verduidelijkt
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    25,5 KB · Weergaven: 150
hallo Jordy

de formule die jij gebruikt in B6 =((24-B3)+B5)-B4 wekt niet goed

in exel staat 24 voor 24 dagen de formule in B6 zou dus =((1-B3)+B5)-B4 moeten zijn , probeer maar uit. dat wekt al een stuk beter

maar er moet alleen 1 bij opgeteld worden als de eindtijd kleiner is dan de begin tijd.
dus in B6 wanneer B3 groter dan B5 is

in exel geeft de formule (B3 > B5) de waarde 1 als B3 groter is dan B5 en anders 0
zet dus in plaats van 1 de formule (B3 > B5)

de hele formule wordt dan =(B3 > B5) + B5 - B4 - B3

en ingevuld: Bekijk bijlage Test voorbeeldrooster1.xlsx

groet sylvester
 
En of die het nu doet! Toppie dank je wel! Al doende leert men zou ik zeggen!

hallo Jordy

de formule die jij gebruikt in B6 =((24-B3)+B5)-B4 wekt niet goed

in exel staat 24 voor 24 dagen de formule in B6 zou dus =((1-B3)+B5)-B4 moeten zijn , probeer maar uit. dat wekt al een stuk beter

maar er moet alleen 1 bij opgeteld worden als de eindtijd kleiner is dan de begin tijd.
dus in B6 wanneer B3 groter dan B5 is

in exel geeft de formule (B3 > B5) de waarde 1 als B3 groter is dan B5 en anders 0
zet dus in plaats van 1 de formule (B3 > B5)

de hele formule wordt dan =(B3 > B5) + B5 - B4 - B3

en ingevuld: Bekijk bijlage 113449

groet sylvester
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan