• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: toernooi-opzet. En/Of/Als?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Desjos

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2014
Beste Lezers,

Van de week al een eerdere poging gedaan. Nu een iets aangepast excelbestand.
Ben bezig met een toernooi-opzet.
Ben zelf in staat om alles automatisch te laten uitrekenen en automatisch vullen, maar loop vast bij de 1/8 finales omdat daar de beste nummers 3 van de poules bij komen.
Er zijn 6 poules van 4 ploegen. De eerste 2 gaan door + de beste 4 nummers 3. Dit laatste vormt het probleem.

In de bijlage is het toernooi reeds ingevuld. Het gaat dus om de 1/8 finales (heb de probleemgebieden een kleur gegeven).

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Bekijk bijlage toernooi2.xlsx

Groet,
Jasper

Beste JeanPaul28,

Dank voor de reactie.

Ik zie 2 functies staan als =DrieACD()

Ik ben niet goed genoeg om te begrijpen wat deze functie doet, maar hij vult iig de nummers 3 in uit de matrix daarnaast.

Het is alleen niet helemaal correct. Alleen de beste 4 nummers 3 (van de 6). De 2 slechtste dus niet. En in het voorbeeld gaat A1 wel door.

Bij de eerste gaat het om 3ACD. Dat betekent dat 3A doorgaat, mits de nummer 3 uit poule A bij de beste 4 nummers 3 is geëindigd.
Zo niet, dan komt 3C in aanmerking. Staat die ook niet bij de beste 4 nummers, dan wordt het 3D.
En zo gaat dit verder.

Is hier ook een oplossing voor?

Alvast bedankt en groet,
Jasper

en wat bij gelijke stand tussen 4de en 5de, wie gaat er dan verder

Ik stel het alsvolgt in:
1) Hoeveelheid punten
2) doelsaldo (+/-)
3) doelpunten voor
4) alfabet of loting (dat zal ik dan handmatig moeten doen, maar die kans is nihil).

Het gaat mij primair om de juiste formule. En deze moet ook nog bij de volgende wedstrijden werken. Dwz: de nummer 3 uit bv poule A kan maar 1x voorkomen uiteraard.

Groet,
Desjos

Ha Jean-Paul,

Ik zie of merk geen verschil tussen beiden. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd?

Ik begrijp sowieso niks van de codes die er staan en zie ook geen verwijzingen. Maar het lijkt wel bijna te werken. Helaas kloppen de verwijzingen niet helemaal.

De poules moeten als volgt verlopen:
B1 - 3ACD
D1 - 3BEF
A1 - 3CDE
C1 - 3ABF

Dit wil zeggen dat de ploeg die als eerste eindigt in poule B (B1) tegen de nummer 3 uit poule A speelt (3A). Dit alleen als de nummer 3 uit poule ook daadwerkelijk bij de beste 4 nummers 3 is geëindigd. Zo ja, dan wordt het dus 3A. Zo nee, dan speelt B1 tegen 3C. Als 3C ook niet bij de eerste 3 is geëindigd, dan speelt B1 dus tegen 3D.
Hetgeen ingevuld is bij B1 heeft gevolgen voor de andere wedstrijden.

In het voorbeeld dat je stuurde speelt B1 tegen F1. Dus de nummer 3 uit poule F. Dat moet niet kunnen omdat B1 tegen de nummer 3 uit poule A, B of D speelt.

Verderop in het schema moet het dus ook nog zo zijn dat 3A bv niet nogmaals voor kan komen.

Aanvankelijk liep ik te klooien met formules ALS OF en EN. Volgens mij moet dat ook kunnen, de vraag is alleen hoe?

Hopelijk kan je me weer verder helpen.

Dank en groet,
Desjos

Heel scherp. Net als het schema van het WK 1986, WK 1990 en WK 1994.

Mijn "probleem" blijft echter bestaan. Hoe kan ik de beste nummers drie op de juiste wijze koppelen.

Hopelijk heeft iemand daar de oplossing voor.

Groet,
Desjos

Met VBA zo te zien. Daar heb ik geen kaas van gegeten.

Maar gelet op je kennis kan je dit wellicht ook oplossen?

Ik kan nergens op internet een toernooi vinden met een voorbeeld...

Groet,
Desjos

Bekijk dit voorbeeldje (groene cellen) eens met formules.
Ik heb het niet uitgebreid getest

Bijlagen

Hoi Popipipo,

Dit komt volgens mij heel dicht in de buurt. De uitkomsten in je excel zijn juist.
Ik zie alleen dat de letters bij de 3e en 4e formules zijn omgewisseld.
3ACD
3BEF
3CDE (hier is EDC van gemaakt in de formule)
3ABF (hier is FBA van gemaakt in de formule)

In het gebruikte voorbeeld klopt het nu, aangezien A en E niet bij de beste 4 nummers 3 zijn gekomen.

Als bijvoorbeeld B en E niet bij de beste nummers 3 zouden zitten, dan komt F al bij de 2e wedstrijd aan de beurt. Maar ook bij de laatste wedstrijd (als je FBA gebruikt ipv ABF).

Volgens mij zijn we er wel bijna. Het enige dat er nog bij zou moeten zitten is een code/formule die voorkomt dat 2 keer dezelfde ploeg wordt ingevuld. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Dus: 3ABF moet een van deze nummers 3 zijn, mits ze bij de eerste 4 beste nummers 3 zijn geëindigd en tenzij de ploeg eerder is ingevuld in een eerder 1/8 finale (erboven dus).

Zou mooi zijn als dit ook nog mogelijk is.

Dank en groet,
Desjos

Ik begrijp wat je bedoelt.
Ik weet echt niet goed hoe je dit moet interpreteren.
3ACD
3BEF
3CDE
3ABF

Als ploegen A, B, C en D nu de beste 4 zijn (in deze volgorde).
Hoe moeten deze dan in G51:G54 staan?

Dit klopt inderdaad niet...
Heb even gezocht en gepuzzled. Hierbij kwam het EK-schema dat Alphamax stuurde goed van pas:-)
Dit heb ik niet goed gedaan. Excuus.

De volgorde van de wedstrijden moet gewijzigd worden, dan klopt het wel (volgens mij).

Dus niet:
B4 - 3ACD
D4 - 3BEF
A3 - 3CDE
C3 - 3ABF

Maar:
D4 - 3bef
B4 - 3acd
C3 - 3abf
A3 - 3cde

Heb een paar keer getest en het klopte. Volgens mij moet het nu altijd kloppen...

Zou het nu wel mogelijk zijn?
Hoor weer graag van je!

Groet,
Desjos

Ja, graag.
Hoe zouden de formules er dan uit moeten zien? Want dat krijg ik in dit geval dan ook niet voor elkaar.
Zou je een voorbeeld of voorzet kunnen geven?

Dank en groet,
Jasper

Als je A zegt moet je natuurlijk ook B zeggen.
Hier een mogelijkheid met een enkele hulp kolom

Bijlagen

Let op dat in het bestand van popipipo een gedeelte van de formules hardgecodeerd is, en dat je niet zomaar de volgorde van de wedstrijden kan wisselen
Houd er rekening mee dat de volgorde van wedstrijden in bestanden online en schema's op internet kan wissellen, zelfs de uefa is niet consequent hierin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan