• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack Nouws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Hallo

Nu heb ik een werkmap in Excel waar behoorlijk wat formules in staan waardoor de computer traag wordt omdat excel voortdurend aan het rekenen is. Nu is mijn vraag, kan je in Excel de berekenings opties zo instellen dat alleen het werkblad dat aktief is de berekenings opties is ingeschakeld?

Met vr gr
Jack

Nee, je kan real-time berekeningen wel uitzetten, en handmatig laten uitvoeren op het moment dat jij dat wilt (met F9).
Ga hiervoor naar extra>opties> berekenen. Zet de instelling op handmatig.

LET OP: deze optie is gevaarlijk, omdat er nu dus NIETS meer automatisch berekend wordt. Op het moment dat je wijzigingen aanbrengt in een spreadsheet, zie je daarvan het effect dus niet. Je moet je dus wel heel goed realiseren wat je doet!

Nee, je kan real-time berekeningen wel uitzetten, en handmatig laten uitvoeren op het moment dat jij dat wilt (met F9).
Ga hiervoor naar extra>opties> berekenen. Zet de instelling op handmatig.

LET OP: deze optie is gevaarlijk, omdat er nu dus NIETS meer automatisch berekend wordt. Op het moment dat je wijzigingen aanbrengt in een spreadsheet, zie je daarvan het effect dus niet. Je moet je dus wel heel goed realiseren wat je doet!

Beste madmuppet,

Ik werk momenteel met een oude Pentium III PC. Als ik een nieuwe PC zou aanschaffen, zouden dan die berekenings opties ook sneller werken?

Met vr gr
Jack

Ik werk momenteel met een oude Pentium III PC. Als ik een nieuwe PC zou aanschaffen, zouden dan die berekenings opties ook sneller werken?

Met vr gr
Jack

Dit zal wel degelijk veel sneller gaan dan op een pentium 3.

Dat zal inderdaad sneller gaan, maar pas op het geen (slecht) excuus wordt om nog grotere bestanden te maken met inefficiënte formules e.d.

Precies. Afgezien van dat het een oud ding is... (een Pentium 3? dat is werkelijk nog uit de voige eeuw....:shocked:)
Misschien is het verstandig om het hele bestand eens door te lichten om te zien of het allemaal niet wat gemakkelijker en efficiënter kan.
Immers, er zijn vele wegen die naar Rome leiden, vooral onnodige omwegen...

Goedemiddag Jack,

Het traag worden van Excel kan het gevolg zijn van veel rekenen, maar ook van veel data.

In dat geval de data op aparte werkbladen zetten en met VBA de automatische herberekening van deze werkbladen uitschakelen.

Rechtermuisklik op het tabblad -> Programmacode weergeven
Onderstaande code in het/alle werkblad plakken (waarbij Sheets(1) wel steeds opgehoogd wordt)

Private Sub Worksheet_Activate()
Sheets(1).EnableCalculation = True
End Sub

Private Sub Worksheet_Deactivate()
Sheets(1).EnableCalculation = False

Let op, macro's moeten wel toegestaan zijn.

End Sub

Jeroen

Dit lijkt mij robuuster:

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    ActiveSheet.EnableCalculation = False
End Sub

Private Sub Worksheet_Deactivate()
    ActiveSheet.EnableCalculation = True
End Sub

en als het om meer dan 1 werkblad gaat:

Code:
Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
    If InStr("Blad1Blad2Blad3", Sh.Name) > 0 Then ActiveSheet.EnableCalculation = False
End Sub

Private Sub Workbook_SheetDeactivate(ByVal Sh As Object)
    If Not Sh.EnableCalculation Then ActiveSheet.EnableCalculation = True
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan