• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Benter

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
Ik heb een monteursplanning gemaakt in excel. Verschillende collega's van mij werken hierin. Waar we tegenaan lopen is dat ie enorm traag reageert wanneer je de waarde van een veld wijzigt en op enter drukt of op tab. Het duurt wel een seconde op 6 voordat de cursor verspringt. Door 2x op de enter toets of 2x op de tab toets te drukken verspringt de cursor wel direct. Is er iemand die weet waardoor dit komt?

Welke versie van Office?
Veel functies? Veel voorwaardelijke opmaak? Veel verticaal zoeken?
Dat soort dingen.
Zonder het document te zien valt er niet zoveel meer over te zeggen.

Laatst bewerkt:
Heb je er VBA CODE achter draaien? Of veel lookupp functies?
Zonder bijlage verder giswerk...

Twee zielen met gelijke gedachte op hetzelfde tijdstip:d

Zelfs met bijlage blijft het mogelijk giswerk.

Mijn spreadsheet zit vol met VBA / Voorwaardelijke opmaak / Gebruikersformulier en formules. Bijgaand het bestand. Naarmate het aantal regels toeneemt, wordt het probleem groter. Had mijn spreadsheet even terug gebracht naar 4 regels data. Toen was er geen probleem. Even specifieker van mijn kant. Probeer het aantal dagen arbeid in de kolom na startdatum maar eens te wijzigen, bevestigd met enter. Overigens, wij gebruiken office 365. Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Trage spreadsheets vinden gebruikers vervelend, men heeft dan al snel een mening over de software terwijl ook zij geen oplossing hebben.

Bijlagen

Ik zou eens kijken naar Application.enableEvents.

Code:
Private Sub UserForm_QueryClose(Cancel As Integer, CloseMode As Integer)
    If CloseMode = 0 Then
        Cancel = 1
    End If
End Sub

Is een vrij irritante in een voorbeelbestand.

Dit is de lijst met functies die bij iedere wijziging in het scherm opnieuw worden berekend, naast de voorwaardelijke opmaak.
Het zijn er 3317. Niet zo vreemd dus dat daar een paar seconden overheen gaan:
Bekijk bijlage Formules.txt

Ik zou het berekenen op handmatig zetten en een knop voor de gebruikers maken waarmee ze het berekenen kunnen starten.

Ik heb het gebruikersformulier eruit gesloopt en de bijbehorende code verwijderd. De vertraging blijft bestaan. Dit lijkt mij niet de oplossing.

Het gaat niet om het formulier en de code maar om het aantal functies.
Zie #7.

Dag Edmoor, Had het berekenen al op handmatig (F9) gezet en getest. Daarmee liep ik tegen het probleem aan dat bij wijzigen van het aantal dagen en na F9 te hebben gedrukt de groene balk niet langer of korter werd. Wat ik overigens vreemd vind is dat wanneer je het aantal dagen arbeid wijzigt en je tweemaal de enter toets hierna indrukt er meteen en snel wordt gerekend en de groene balk meteen de goede lengte laat zien. Dit terwijl het spreadsheet onderin nog het e.e.a. aan het berekenen is waar je overigens geen last van hebt. Hetzelfde geldt overigens voor tweemaal de tab toets indrukken. Als je dit weet, dan is het probleem verholpen, maar waarom twee keer enter of tab. Probeer het maar en je zult hetzelfde constateren.

Laatst bewerkt:
Daarmee onderbreek je het berekenen van de functies en wordt de voorwaardelijke opmaak direct uitgevoerd in plaats van na het berekenen.
Daarna zal het berekenen gewoon hervatten maar loop je de kans dat de groene balk niet de juiste lengte heeft.
Na het berekenen wel weer.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan