• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel traag

Stephan132

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2025
hoi ik had eens een vraagje ik heb een bestand met 800000 regels die zoekt naar een ander tablad voor alternatieven. Hier gebruik ik deze formule voor. Alleen word het bestand super traag. ik heb een computer met een I7 chip. maar alsnog word het heel traag. heeft u hier misschien een oplossing voor? de formule:
=LET(
perc;ALS($A$1>=1;$A$1/100;$A$1);
X.ZOEKEN(
1;
(
ALS(
E2=0;
'Voorraad HTB'!E:E=0;
('Voorraad HTB'!E:E<=E2)*('Voorraad HTB'!E:E>=E2*(1-perc))
)
*
(ABS('Voorraad HTB'!F:F-F2)<=0,03)
*
('Voorraad HTB'!G:G=G2)*
('Voorraad HTB'!H:H=H2)*
('Voorraad HTB'!I:I=I2)*
('Voorraad HTB'!J:J=J2)*
('Voorraad HTB'!K:K=K2)*
('Voorraad HTB'!L:L=L2)*
('Voorraad HTB'!M:M=M2)*
('Voorraad HTB'!N:N=N2)*
('Voorraad HTB'!O:O=O2)
);
'Voorraad HTB'!A:A;
""
)
)

Of geen hele kolommen gebruiken bij je berekeningen.
Of gebruik een tabel in combinatie met power query.
Vraagje:
Welke versie van excel gebruik je?

Plaats eens een voorbeeld van beide (tot essentie gereduceerde) werkbladen

De formule is logisch correct, maar extreem traag (traagheid is logisch bij 800.000 regels) omdat de gehele kolommen (E:E, F:F, etc.) in berekeningen worden gebruikt. Door de LET-functie en de vele vermenigvuldigingen moet Excel miljoenen berekeningen uitvoeren voor elke cel.

Oplossing voor snelheid:
  1. Gebruik Excel-Tabellen (Ctrl+T): Maak van je data op 'Voorraad HTB' een tabel. Dit zorgt ervoor dat de formule alleen naar de gevulde rijen kijkt, niet naar alle 1 miljoen rijen onderin.
  2. Sorteer de data: Sorteer 'Voorraad HTB' op de kolommen waarop je zoekt (G t/m O). Dit versnelt zoekopdrachten enorm.
  3. Hulpkolom: Maak een hulpkolom op 'Voorraad HTB' die alle voorwaarden (G t/m O) samenvoegt: =G2&amp;H2&amp;I2&amp;...&amp;O2. Zoek dan met X.ZOEKEN op deze ene unieke sleutel in plaats van 9 losse vergelijkingen.
Geoptimaliseerde formule (aanname: gebruik van een tabel genaamd TabelVoorraad):

PHP:
=LET(
    perc; ALS($A$1>=1; $A$1/100; $A$1);

X.ZOEKEN(
        1;
        ( (TabelVoorraad[E]<=E2) * (TabelVoorraad[E]>=E2*(1-perc)) ) *
        (ABS(TabelVoorraad[F]-F2)<=0,03) *
        (TabelVoorraad[G]=G2) * (TabelVoorraad[H]=H2) *
        (TabelVoorraad[I]=I2) * (TabelVoorraad[J]=J2) *
        (TabelVoorraad[K]=K2) * (TabelVoorraad[L]=L2) *
        (TabelVoorraad[M]=M2) * (TabelVoorraad[N]=N2) *
        (TabelVoorraad[O]=O2);