Excel VBA cellen vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

longron

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Hallo Allen,

ik wil in een werkblad een aantal cellen vergelijken en als de inhuid gelijk is dan moet er een actie uit volgen.
De inhoud is een naam. die, natuurlijk niet precies de cel vult, er staan ook een aantal spatisch in.

ik gebruik nu
If (naam1 = naam2 = naam3 = naam4 = naam5 = naam6 = naam7 = naam8 = naam9) Then naam_oke = 1 Else naam_oke = 2
Echter als de inhoud van de cellen gelijk is krijg ik toch een 2 ipv 1
Wie o wie weet de oplossing.

alvast bedankt.

Ronald

longron,

Je ben vergeten een voorbeeld te plaatsen.
Ik denk dat een helper dat graag heeft, een voorbeeld met wat de bedoeling is.

yeps,

is niet zo spannend

1A pietje 1F pietje 1K pietje
2A jan 2F karel 2K JAN

ALS CEL 1A, 1F en 1K vergeleken wordt moet de uitkomst bv naam_correct 2 zijn
als CEL 2A, 1F en 2K vergeleken wordt moet de uitkomst bv naam_Correct 1 zijn

het gaat on een data base met roostergegevens die vanaf een webpagina gekopieerd zijn

het zijn weekroosters welke in wil omzetten naar een maandrooster de weekrooster kloppen niet horizontaal mbt de namen, dus eerst moet worden gecontroleerd of de namen correct staan. dan kan ik het deel rooster erachter kopieren.

alvast bedankt.

Ronald

De spaties voor of na een naam kan je elimineren met de Trim()-functie.
Je verduidelijking kan ook nog duidelijker: uiteraard zijn "jan" en "karel" verschillend maar wat met "jan" en "JAN" ? Gaat het over drie namen of negen namen?

De Sheet1 van de bijlage bevat de meest eenvoudige oplossing: Vergelijking van twee keer drie namen.

De Sheet2 bevat een mogelijke oplossing voor de vergelijking van meerdere namen in meerdere rijen en kolommen. Je kan de rij- en kolom-indexen van de cellen waar de te vergelijken namen staan, invullen in de arrays. Die twee arrays stellen in feite een rooster voor. Ter afwisseling houdt deze macro geen rekening met hoofdletters.

Misschien kan dit dienen om verder op de borduren. Succes !

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Dank voor je reactie,

gaat eigenlijk om een lijst met ongeveer 20 mensen. van deze mensen heb ik een lijst die er zo uit ziet:

pietjes A, A, B, L, L, W, W pietje B, B, B, L,L, , , w
dit moet worden:
Pietje A,a, b,l,l,w,w,b,b,l,l,,,w

Soms staat in de tweede rij niet pietje maar een andere naam. en eerst moet ik dus controleren of de namen juist zijn. dan alle diensten achterelkaar zetten en vervolgens in een maand plakken.

Ik ga morgen even kijken naar wat je geproduceerd hebt. alvast bedankt.

groetjes

Ronald.

Hai MDN111,

toppy, daar kan ik mee verder.

thanks

Ronald
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan