Excel: vba knop wijzigt 2 cellen op basis van ActiveCell selectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

JonathanF

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2018
Goede namiddag iedereen

Ik ben nieuw op dit forum en heb al enkele oplossingen gevonden maar ik vind voorlopig geen oplossing voor het volgende:
Ik heb 2 tabbladen: een masterdata tabblad met een artikellijst en een turflijst tabblad die een gelinkt tabblad is met gefilterde masterdata.
Op de turflijst heb ik een eenvoudige "+1" vba knop met volgende code:
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()

ActiveCell.Value = ActiveCell.Value + 1

End Sub

Bedoeling van deze knop:
In tabblad turflijst: de gebruiker klikt op een cel (in de kolom "turf") naast een bepaald artikel. Daarna klikt deze op de +1 vba knop om de waarden met 1 te verhogen. Daarbovenop moet de voorraad van dit artikel in het masterdata tabblad verminderd worden met 1.

Welke code voor de vba knop heb ik nodig, zodat de voorraad van hetzelfde artikel in de masterdata gelijk verminderd op basis van de selectie in het turf tabblad naast dit artikel.

vlookup kan gebruikt worden, daar ze dezelfde artikel beschrijving en nummer hebben.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

welke code hangt volledig af van je bestand. Plaats eens een gelijkend voorbeeldbestand als je wilt.

zoiets?

Code:
Private Sub CommandButton2_Click()
With Sheets("Masterdata").Columns(3).Find(Cells(ActiveCell.Row, 3), , , xlWhole)
    .Offset(, 4).Value = .Offset(, 4).Value + 1
End With
End Sub

Je hoeft niet te zoeken met ".Find" als beide bladen identiek zijn.
Er zit trouwens geen ingebouwde foutafhandeling in de code.

Code:
With Sheets("Masterdata")
  .cells(activecell.row,7)= .cells(activecell.row,7).value-1
End With
End Sub

Ps. Het is wel foutgevoelig zo als je doet, stel dat je een verkeerde cel hebt geselecteerd; bv. een cel in kolom C.
Dat kan niet goed gaan.

Laatst bewerkt:
Ik was op zoek naar een soort van beveiliging op alle cellen behalve deze in de turf kolom, maar voorlopig zonder succes. Het is de bedoeling dat de verpleegsters met hun account enkel 1 turf tabblad kunnen aanpassen a.d.h.v. een tablet. Indien je hiervoor een beveiliging kan zetten in de vba code, dan hoor ik het graag :)

Aan de hand, of met: een tablet gaat je niet helpen, tenzij het om een Windows 10 tablet gaat. Andere 'tabletten' (iOS, Android) ondersteunen geen VBA dus je macro's doen het daar niet op. Het helpt voor de antwoorden als je dat er bij vertelt :).

Dit is jammer genoeg minder leuk nieuws. ik zal hen dan voorstellen om met een laptop aan de slag te gaan.
Het resultaat:
Bekijk bijlage bmedi-inventory-Testomgeving.xlsm :thumb:
Bestaat er een vba oplossingen om het verkeerd klikken te voorkomen? Dus enkel de cellen van kolom D (Turf) aanpasbaar maken. Alvast bedankt.

Code:
[COLOR=#ff0000]if activecell.column = 4 and activecell.row > 1 then[/COLOR]
With Sheets("Masterdata")
  .cells(activecell.row,7)= .cells(activecell.row,7).value-1
End With
[COLOR=#ff0000]end if[/COLOR]
End Sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.