• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vereenvoudigen & versnellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coowly

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2013
Beste,

Ik heb een aardig groot (naar mijn idee) Excel bestand. (zie bijlage/ onderstaande link)
Er zitten een hoop formules in en een stukje VBA.
Ook haalt het bestand om de zoveel tijd gegevens op van een externe bron.

Nu is de Excel vanwege de hoeveelheid data e.d. erg traag aan het worden.

Ik ben zelf al aan het speuren geweest hoe ik dit op kan lossen.
Hier zijn echter zoveel verschillende mogelijkheden voor, dat ik door de bomen het bos niet zie.

zouden jullie er eens een blik op kunnen werpen en eventueel tips/ hulp geven?

Alvast bedankt!

https://mega.co.nz/#!bV5QTTTI!M4nH_XRsEVD9sy2h_uAOkmDP6s1YPoQWv9XOfSsQ-9Q

zet het herberekenen is op hand matig en wanneer je nieuwe gegevens ophaalt druk daarna een keer op F9
want de te berekenen gegevens worden niet handmatig ingetypt begrijp ik

Beste Pasan,

ja dit heb ik al eerder geprobeerd.
werkt op zich wel, was echter niet wat ik zocht.

ik vul namelijk een hele hoop basis gegevens wel zelf in.
De gegevens die extern opgehaald worden zijn alleen ter vergelijking. Vaak om te kijken wat de status van een project is of iets dergelijks.

Zijn er nog meer handige, gemakkelijke tips om Excel incl. de VBA te versnellen?

Groeten

Begin eens met het aanpassen van jouw avatar je lijkt nu wel heel erg op @pasan:d Verder vind ik het een totaal onoverzichtelijke opzet. Probeer jouw data te verzamelen in een aantal tabellen van waaruit je verder kan werken dmv een aantal draaitabellen. Hoewel het er allemaal wel netjes uitziet denk dat je teveel aan elkaar "geknoopt" hebt. Ik denk dat "Hulpblad bijdrage" de grootste boosdoener is. Maar ook de matrixformules in "Ordernummers" willen de boel ook nogal vertragen.

Coowly,

VenA heeft een punt, iets teveel knoopjes.... ;)
Wat eventueel zou kunnen schelen os om de statische formules in het bestand eruit te halen.
Dus zeg maar de formules die het een keer doen bij het opmaken, maar daarna geen doel meer hebben.
Dit kan erg veel grootte van het bestand schelen, en dus ook de snelheid verhogen.

Daarnaast een tip... missshien wist je het al.
Excel kent een aantal maximale werkbladen in een document, maar ook een maximaal aantal ingevulde cellen met formules.
Helaas kom je hier pas achter als je het bestand wilt opslaan, want dan zegt het namelijk dat niet meer gaat vanwege de grootte.
Zonde... want dan heb je alles voor niks gedaan...

Succes ermee.

Hooi,

@ VenA, bedankt voor de info. ik heb het blad 'Hulpblad Bijdrage' aangepast. ik dacht dat ik dit al eerder gedaan had, maar blijkbaar niet. Je staart je af en toe blind op sommige dingen.

@ Olbren, bedankt voor de tip. ik wist dat er max. in wekbladen zat, maar niet in formules. Verder zal ik is grondig gaan kijken wat er misschien uit gesloopt kan worden. Zaken die leuk zijn, maar niet heel veel toevoegen.

Bedankt allemaal!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan