• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel verplaats probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoderuig

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik wil vanuit een excel werkblad gegevens verplaatsen naar nieuwe bladen in dezelfde map.
De formules worden niet meegenomen. Hoe kan ik dit oplossen?
groeten,
Nelie

Het ligt er een beetje aan wát je precies wil verplaatsen.

Je kunt sowieso het hele blad kopiëren, dan krijg je twee identieke bladen (rechtsklik op naam vh blad -> verplaatsen of kopiëren -> vinkje voor kopiëren), en kun je daarmee verder

Als je gewoon kiest voor selecteren -> bewerken -> kopiëren -> plakken, worden de formules wel meegenomen, maar niet letterlijk. Ze worden namelijk aangepast aan de verplaatsing die je ermee doet. Voorbeeld:

in B1 staat de formule =A1+3

Verplaats je deze formule nou naar cel D1 in een nieuw werkblad, dan ziet excel dat je 2 kolommen bent opgeschoven (van B naar D) en past daarop de formule aan: =C1+3

Om dit te voorkomen moet je de kolom "vastzetten" met een dollarteken, als volgt:

=$A1+3

Daarna zal de A niet meer veranderen als je naar een andere kolom gaat. Hetzelfde kun je voor de rij doen, als je die verandert: =$A$1+3

Is dit wat je bedoelt???

dit bedoel ik

Het volgende bedioel ik. Ik heb in 1 bestand 2 werkbladen, bijvoorbeeld genaamd blad Een en blad Twee. Ik wil nu een deel van mijn werkblad Een verplaatsen naar blad Twee. De formules in Twee moeten echter blijven verwijzen naar blad 1 waarvan een deel blijft staan.

Met kopieren en plakken bleek dit niet te lukken. Ik heb ook geprobeerd het beeld zodanig te splitsen dat ik bijvoorbeeld blad Een en blad Twee tegelijkertijd zou zien. Ik hoopte dan dat ik met selectie verplaatsen wat kon bereiken. Ook dit lukte niet.

Groet,

Arno.

Hmm, ik weet niet of dat kan zonder formules opnieuw in te moeten voeren. Wat ik wel heb gevonden is dat je een koppeling met de oorspronkelijke formule kan inplakken. Maar ik weet niet of je daar genoeg aan hebt.

Kopieer de formule maar eens, ga dan naar het nieuwe blad, kies bewerken -> plakken speciaal -> koppeling plakken (paste link) in het engels. Staat helemaal linksonder. Maar ik zal nog even verder zoeken, is wel interessant...

ook niet

Verhoog,

Bedankt voor je inspanningen. Helaas had ik die mogelijkheid ook al geprobeerd. De koppeling verwijst dan naar de oorspronkelijke plaats waar het gegeven stond en dat is dus (helaas) niet de bedoeling.

We zoeken samen verder.

Groet,

Arno.

Ja dat dacht ik al. Of je moet de originele plek wel behouden, maar bijvoorbeeld verbergen zodat je m niet ziet. Maja, als je dan de formule wil aanpassen... ook niet ideaal.

Arno, ik zat net nog te denken: als iemand het hier weet is het Ingrid B, maar ik heb haar al een tijdje niet gezien. Ze heeft een eigen website over Excel en geeft hier altijd erg slimme antwoorden.

Als je op haar site kijkt staat er onderaan een link naar haar mailadres voor vragen:

http://users.pandora.be/ingrid/excel/

Ik denk nl niet dat je dit soort trucjes in de helpfile kunt vinden....

Maarre, laat het me weten, ben wel benieuwd!

Als je in de formules verwijst naar namen ipv naar cellen, dan kan je de formules zonder problemen kopiëren. Dit kan wel wat meer werk opleveren bij de opzet van je eerste blad.

Wat bedoel je met "verwijzen naar namen" Ingrid??

Aha, slim zeg. Helemaal makkelijk voor een vert.zoeken functie of zo....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan