• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vertaalt tekst zoals in een functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlonadeGroot

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Ik had een lijst in Excel met het merk FALSE erin. Dit heb ik naar een collega gestuurd en bij hem werd het vertaald naar ONWAAR.
Ik heb mijn instellingen op Engels staan en hij in het Nederlands.
Ik begreep van iemand dat dit vertaald wordt omdat in dit geval het gezien wordt als een functie (ook al staat er geen = of + voor).
Nou ben ik op zoek of we dit uit kunnen zetten op de één of andere manier zodat dit niet automatisch vertaald wordt.
Ik kan het op Google niet vinden, maar weet ook niet zo goed waar ik precies op moet zoeken.
Wij gebruiken Excel 2013.
Iemand enig idee?

Laatst bewerkt door een moderator:
zet een apostrof voor de tekst FALSE, dus 'FALSE

SjonR, dat kan wel, maar het is niet handig als ik niet weet wanneer het voorkomt in mijn Excel sheet.
Daarom zoek ik eigenlijk een mogelijkheid om dit standaard uit te zetten, maar ik weet dus niet of dat bestaat.

Je kunt dat in Excel noch inschakelen, noch uitschakelen.
Gebruik Autocorrect in dit geval.

Bij autocorrect kun je instellen dat als een cel de tekenreeks FALSE bevat, deze automatisch een 'hyphen' als préfix krijgt.

Hallo Ilona,

Nee niet handmatig, dit is eenmalig in te stellen zodat je het als je False in een cel typt excel het automatisch omzet in 'False of 'FALSE wat jij zelf instelt. je probleem zou ook al opgelost zijn als ze bijv False BV heten, dan zet excel het niet automatisch om

hier lees je waar Autocorrectie zit en hoe je het kan gebruiken:
https://support.office.com/nl-nl/ar...symbolen-e7433b94-f3de-4532-9dc8-b29063a96e1f

overigens werkt autocorrectie alleen voor nieuwe gevallen dat je het invoert. dus als je nog oude cellen hebt met de waarde FALSE of ONWAAR (in jou sheet) kun je dat het snelst oplossen door een zoeken en vervangen (find and replace) actie.

Type FALSE (of ONWAAR) in zoeken
en zet 'FALSE in vervangen. letop dat je de apostroph ervoor hebt

Ik zou ze wel even 1 voor 1 doorlopen en niet op alles vervangen klikken om te voorkomen dat ergens een gewenste FALSE / ONWAAR staat en die ook vervangen wordt waardoor je weer andere problemen in je sheet krijgt

Het nadeel van de auto correctie is als je echt ergens in een formule FALSE wilt zetten dat dit dan ook omgezet wordt (in alle office programma's dus ook in WORD)

Als je jezelf aanleert achter False altijd een spatie te zetten ben je ook klaar.

Bedankt voor alle tips, ik ga even nadenken wat ik ermee ga doen. Of ik autocorrect ga gebruiken of niet. Het is nu in elk geval duidelijk dat ik het niet standaard uit kan zetten en dus goed op moet letten.

Als je de kolom waarin je WAAR/ONWAAR wilt zetten instelt op tekst dan werkt het ook. Maar alleen voor nieuwe invoer. Overigens is WAAR/ONWAAR een waarde waarmee Excel kan rekenen (0 of 1) en is het niet per se logisch om het als tekst in je cel te willen hebben. Maar ja, iedereen heeft weer andere eisen en wensen nietwaar :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan