• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hrdstyl3r

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2007
Ik heb het Excel bijgevoegd zodat jullie mee kunnen kijken.

Ik heb een factuur sheet gemaakt, maar zit nog met een probleempje.
Wanneer ik bij de factuur een code in type die lijkt op een code van een product in de lijst van producten, dan pakt hij het product dat er het beste bij past.
Bijv. ik type vk8, dan pakt hij de prijs en omschrijving van vk1.
Als ik iets intyp wat compleet niet in de lijst met producten voor komt dan komt de NB foutcode.
Nu zou ik graag willen dat ik gewoon een foutmelding krijg o.i.d. dat het product niet gevonden kan worden wanneer er een code ingevoerd word die niet in de lijst staat.

Ik hoop dat iemand mij ermee kan helpen, ik ben er al de hele week mee bezig.

Bijlagen

Beste H*&^%$#@!,

Vertikaal zoeken / Vlookup kent vier argumenten. De eerste drie zijn verplicht, de vierde is optioneel, maar in jouw geval wel gewenst!
Het argument 'benaderen' dien je op ONWAAR te zetten, of op 0. Dan wordt exact de invoer van de productcode gezocht.

Wat je ook nog kunt doen, is de lijst met productcodes op het tabblad Producten een naam geven, zodat je via data > valideren de handmatige invoer op het tabblad Factuur kunt beperken.
Tevens kun je de functie verbeteren via:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($D$15;Producten!$A$2:$C$22;3;0));0;VERT.ZOEKEN($D$15;Producten!$A$2:$C$22;3;0))

Groeten,
Richard

Probeer deze eens in cel E13 en trek door naar beneden:
Code:
=ALS(D13="";"";ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($D13;Producten!$A$2:$C$22;3));"Niet Gevonden";VERT.ZOEKEN($D13;Producten!$A$2:$C$22;3;0)))

Succes,
Martin

of
=ALS(OF(D13="";AANTAL.ALS(Producten!$A:$A;D13)=0);"";VERT.ZOEKEN($D$13;Producten!$A$2:$C$22;2;0))

Bedankt beide,

In kolom E werkt het nu!
Al krijg ik nog wel een euro teken en een min teken, is er een manier om dat weg te krijgen?
En hoe kan ik nu de code het beste toepassen op kolom B ?

Ik ben er de hele week al mee bezig en jullie doen het even in een minuutje, haha :thumb:

Kolom B is gewoon met vert.zoeken (staat er in).
Kolom E heb ik de formule aangepast i.v.m. aantal stuks wat igevoerd kan worden.

Euro en - teken (die laatste heb ik niet gezien) is een kwestie van celopmaak.

Succes,
Martin

P.S.
Je hebt aardig wat vragen openstaan waar je niet de laatste vraagsteller bent, kunnen er niet een aantal op opgelost/afgehandeld?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,

Bedankt voor het invullen.
Maar ik heb nu in kolom B gewoon verticaal zoeken, maar dan krijg ik daar nog NB'tjes..
Als iemand mij nog zou kunnen helpen met die kolom dan ben ik klaar :D

Ik zou de formule als volgt uitbreiden (voorbeeld is van regel 15):

=ALS(D15="";"";ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(D15;Producten!$A$2:$B$21;2;0));"Productcode onbekend";VERT.ZOEKEN(D15;Producten!$A$2:$B$21;2;0)))

Ik vind 'm zelf wel een beetje lang (2x de volledige vert.zoeken). Misschien kan het korter, maar hij werkt wel. Je kan natuurlijk zelf bepalen wat voor tekst er moet komen i.p.v. "Productcode onbekend".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan