• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel (verwijzen en als)

Status
Niet open voor verdere reacties.

TsjongeJonge

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2024
Ik ben nog nooit eerder op een forum geweest. Ik kom er nu zelf echt niet uit dus ik denk vraag om hulp.

Een voorbeeld:

O2: volleybal
P2: O17

Stel Volleybal O17 speelt een wedstrijd, dus vul je in:

C2: Datum (8-2-2024)
D2: Thuisspelend team (Volleybal)
E2: lichting zoals hierboven de (O17)
F2: Uitspelend team (Waterpolo)
G2: De lichting van het uitspelend team (O18)
H2: De tijd (14:00)
I2: Postcode 188515AD

Dan wil ik als ik dat eenmaal heb ingevuld dat als die in kolom O ziet staan volleybal en in kolom P staat O17 alles met diezelfde waardes, dus bij de O: volleybal en P: O17. Moet Excel kopiëren wat er in C2 tot met I2 staat. Dat is nog niet het moeilijkste, maar stel F2 en G2 is ingevuld (uitspelend team). Dan wil ik ook dat die kijkt van misschien staat de combinatie van F2 (Waterpolo) en G2 (O18) ook wel ergens in de O en P kolom. Stel het zou staan op rij 100 dat die dan automatische de hele C100 tot en met I100 invult.

welkom hier, als je vlug en overzichtelijk wil geholpen worden plaats dan een voorbeeldbestandje.

Ik heb een fictief bestandje gemaakt.
Ik wil dan dat die ook bij A1 tot en met G2 wordt ingevuld plus A8 tot en met G8.

Bijlagen

ik snap er niet veel van eigenlijk

Je moet voorstellen dat het normaal een bestand is met wel 700 waardes op O (team) en P (lichting), maar die spelen ook wel eens tegen elkaar waardoor het efficiënter is als Excel dat zelf ziet. Dat er nu elke keer handmatig al die wedstrijden worden ingevuld.

maar geef eens aan wat je dan voor elkaar wilt krijgen in het bestand, dus welke kolommen moet wat doen?

Als in kolom O in een bepaalde rij dezelfde naam staat als O2 laten we aannemen volleybal dan moet die rij volgens aangegeven bereik bv gedupliceerd worden. Dus gewenst bereik rij 2 dupliceren naar rij 8.

Ik denk dat dit met VBA moet.
Dit gevonden maar is het niet.

PHP:
Sub CopyData()
   Dim xRow As Long
   Dim VInSertNum As Variant
   xRow = 1
   Application.ScreenUpdating = False
   Do While (Cells(xRow, "A") <> "")
      VInSertNum = Cells(xRow, "D")
      If ((VInSertNum > 1) And IsNumeric(VInSertNum)) Then
         Range(Cells(xRow, "A"), Cells(xRow, "D")).Copy
         Range(Cells(xRow + 1, "A"), Cells(xRow + VInSertNum − 1, "D")).Select
         Selection.Insert Shift:=xlDown
         xRow = xRow + VInSertNum − 1
      End If
      xRow = xRow + 1
   Loop
   Application.ScreenUpdating = False
End Sub

Je voorbeeldbestand klopt niet met je openingspost.

Okay, ik probeer mijn vraag duidelijker te formuleren.
In het bestand staat rij 2 ingevuld.
Kolom O en P staan vast.
Kolom A tot en met G wisselt elke week.

Dus nu stel ik vul rij 2 in van A tot en met G. (wat nu al is gedaan in dit voorbeeld)
Dan wil ik dat Excel ziet van kijk de combinatie (kolom D) Waterpolo (kolom E) O18 staat nog een keer genoemd in kolom O en P (bijvoorbeeld in rij 3 in het bestand). Ik moet A tot en met G van rij 2 kopiëren naar rij 3.

Maar nu komt het Excel moet ook kijken naar misschien staat de combinatie Volleybal (kolom B) O17 (kolom C) ook nog genoemd in kolom O en P (in dit bestand in rij 8). Ik moet A tot en met G van rij 2 kopiëren naar rij 8.

Mooi gedaan emields.👍

ps bevat een macro. eerst opslaan als xlsm en opnieuw openen.

Volgens mij niet nodig, want ik kan het gedownloade bestand direct openen en de macro's inschakelen en dan druk je op de knop > Zoeken en klaar > de rijen worden aangevuld. Alleen vraag ik mij af of uit en thuis dan nog wel klopt.

Het werkt inderdaad zoals ik het wil, maar wat als ik nu voetbal O19 wil zoeken? Ik snap dat die dan al in een rij moet ingevuld staan

Ik begrijp niet dat je niet gewoon een filter op kolom O zet. Je selecteert dan Waterpolo en Volleybal of de combinatie die je wilt en vult dan de betreffende rij aan. Met een filter zie je rij 2, 3, en 8 in dit geval en dan aanvullen/kopiëren. Dat is alles.

Nu wordt er met de combinatie Volleybal O17, maar stel het moet Voetbal O19 zijn en hoe krijg ik dit in mijn eigen document

Ik zal morgen opnieuw mijn vraag stelen. Merk dat ik hem niet duidelijk genoeg kan formuleren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan