• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vraag over rekenen met letters

Status
Niet open voor verdere reacties.

MiKeZZa

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2006
Ik wil in Excel een situatie creëren waarin je in een cel kunt invoeren:

o, m, v, rv, vg, g, zg

Aan de hand van de ingevoerde waarden in een aantal cellen naast elkaar moet hij een 'gemiddelde' uitrekenen, enkele voorbeelden:

v, v, g, v, v wordt v
v, g, m, v, v wordt v
v, g, vg, g, vg wordt vg
enz.

Hiervoor zit ik er aan te denken om aan de in te voeren letters een getal te koppelen zodat er een gemiddelde kan worden berekent wat weer het getal berekent, dus te denken valt aan:
o = 3
m = 4
v = 5.5
rv = 6.5
vg = 7.25
g = 8
zg = 9

Echter nu wil ik dit graag in een formule vangen die aangeeft dat bijvoorbeeld cel K3 een letter weergeeft aan de hand van de berekening die ik net geschetst heb op basis van de cellen G3 tot K3.

Ik kom in excel echter niet verder dan wat velden optellen en ook de zoekfunctie van excel en google helpen mij niet echt goed op weg....

Wie kan mij wel op weg helpen?

PS: gebruik de NL versie van Office 2007.

Het geheim zit hem in de verborgen kolommen.:)

Cobbe

Laatst bewerkt:
In bijgevoegd document heb ik een opzetje gemaakt.

Kolommen A en B zijn voor de rijtjes waarin gezocht wordt door de formule, eerst gesorteerd op de letters en dan hetzelfde rijtje gesorteerd op de numerieke waarde.

Daarnaast zie je vijf beoordelingen staan met daarachter het gemiddelde, wat dus berekend wordt aan de hand van de twee rijtjes in kolommen A en B en de ingevulde beoordelingen.

Ik denk dat er wel een nettere manier is om dit te berekenen, want bij veel beoordelingen wordt de formule voor het gemiddelde wel erg uitgebreid op deze manier. Maar het werkt in elk geval wel dus de opzet is er.
Iemand die hiervoor nog een oplossing heeft??

Gr. Vinnie

Bijlagen

Het geheim zit hem in de verborgen kolommen.:)

Cobbe

Wow Cobbe,

Ik snap er niets van maar het werkt fantastisch :thumb:

Heb je misschien iets meer uitleg voor mij over:

waar die verborgen kolommen zitten (dat zijn vast F/K) en wat daar gebeurt?

Want als ik het begrijp kan ik het overnemen in mijn eigen document.

Ik had ook niets te verbergen :p
Was enkel om het resultaat te tonen.
Maar het werkt niet zeer juist.
Die gemiddelden dat is correct maar daar weer de gepaste letter bij zoeken is andere koek.

Cobbe

De verborgen kolommen maak je zichtbaar door de kolommen F tot Z te selecteren en dan via opmaak - kolommen - zichtbaar maken.

Ik heb even de uitwerking van rdg1314 gepakt omdat ik die begreep.

Nu wil ik echter in het tabblad 'Woordbeoordelingen' A1 tot en met C7 de letters met hun bijbehorende cijfers opnemen (J2 tot en met L8 uit het voorbeeld).

Vervolgens wil ik B3 tot en met J3 laten invullen met letters waarna K3 de uiteindelijke letter weer moet geven. Nu ben ik zover gekomen:

- Het tabblad 'Woordbeoordelingen' aanmaken en daarin de cijfers en letters plaatsen
- Het tabblad 'Vak' aanmaken en daarin heb ik nu bij K3 staan:

Code:
=VERT.ZOEKEN(SOM(ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($B3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($B3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($C3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($C3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($D3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($D3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($E3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($E3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($F3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($F3;uitkomst;2;0)))/AANTALARG(B3:F3);verdeling;2)

Hoe pas ik deze nu zo aan dat hij G3 tot en met J3 ook meepakt en dat hij in K3 de juiste waarde weergeeft?

een voorbeeld zegt meer dan 100 woorden.
Even je bijlage posten aub.

Als je dan toch cel per cel moet invullen kun je net zo goed cijfers invullen.
Daar is het een pak makkelijker mee werken.
Om dan aan een cijfer een letter(combinatie) te koppelen is een kleine moeite.

Cobbe

Als je dan toch cel per cel moet invullen kun je net zo goed cijfers invullen.
Daar is het een pak makkelijker mee werken.
Om dan aan een cijfer een letter(combinatie) te koppelen is een kleine moeite.

Cobbe

Dat is niet de bedoeling, daar moeten echt letters ingevuld kunnen worden is het verzoek :confused:

Dat is niet de bedoeling, daar moeten echt letters ingevuld kunnen worden is het verzoek :confused:
Heb de foutmelding afgevangen en de namen toegevoegd. Gaat het om een Barneveldse school? ;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb de foutmelding afgevangen en de namen toegevoegd. Gaat het om een Barneveldse school? ;)

In jouw file werkt hij super!

Nu wil ik echter de formule uit K3 lekker kopieren naar een andere sheet (die wat uitgebreider en inmiddels aangepast is), maar dat werkt niet, dan krijg ik een leeg veld.

Zitten er bij jou nog ergens verstopte formules oid die ik ook mee moet nemen?

PS: geen Barneveld :D

Ik heb twee namen ingevoegd en dat moet je in de andere file ook doen. Kijk even bij invoegen - naam. Voor de rest werk ik in alle openheid.

Ik heb twee namen ingevoegd en dat moet je in de andere file ook doen. Kijk even bij invoegen - naam. Voor de rest werk ik in alle openheid.

Dat is me nu helemaal gelukt!

Nu wilde ik echter de formule uitbreiden tot en met J3, maar dan geeft hij 'Formule te lang' is hier nog wat op te verzinnen?

Jouw formule verder typen in een andere cel. Je kunt er maar een aantal in nesten namelijk.

Jouw formule verder typen in een andere cel. Je kunt er maar een aantal in nesten namelijk.

Hoe doe ik dat dan?

Want volgens mij moet het dit worden:

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(SOM(ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($B3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($B3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($C3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($C3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($D3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($D3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($E3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($E3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($F3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($F3;uitkomst;2;0)));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($G3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($G3;uitkomst;2;0)));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($H3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($H3;uitkomst;2;0)));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($I3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($I3;uitkomst;2;0)));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($J3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($J3;uitkomst;2;0)))/AANTALARG(B3:J3);verdeling;2));"";VERT.ZOEKEN(SOM(ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($B3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($B3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($C3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($C3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($D3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($D3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($E3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($E3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($F3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($F3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($G3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($G3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($H3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($H3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($I3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($I3;uitkomst;2;0));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($J3;uitkomst;2;0));0;VERT.ZOEKEN($J3;uitkomst;2;0));)/AANTALARG(B3:J3);verdeling;2))

Maar als ik die vervolgens opsplits krijg ik ontbrekende ( of ) en vervolgens ontbrekende argumenten enzovoorts....

Is dit niet een tikkeltje korter (en beter) ?
=VERT.ZOEKEN(SOMPRODUCT(($B4:$J4=Woordbeoordelingen!$A$1:$A$7)*(Woordbeoordelingen!$B$1:$B$7))/AANTALARG($B4:$J4);verdeling;2)

Een iets andere controle ingevoegd, die minder ruimte kost en ook het aantal cellen per berekening gelijk gemaakt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan