• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vraagstuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

markjansen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 sep 2016
Goedenavond. Ik heb een Excel vraagstuk.
Voor mijn werkgever wil ik graag een tool maken, zodat de reiskostenvergoeding voor het reizen tussen twee vestigingen inzichtelijk is.
Ik wil middels twee drop down menu’s, twee vestigingsnamen kunnen selecteren. In de derde kolom zou dan automatisch de reiskostenvergoeding tevoorschijn moeten komen, voor het reizen tussen die twee vestigingen.

Deze informatie heb ik tot mijn beschikking:
Ik heb een kruistabel met daarin de afstanden in kilometers tussen de vestigingen.
Ik heb een tabel met daarin de vergoeding die hoort bij een bepaald aantal kilometers. Dit bedrag loopt niet evenredig op.

Welke stappen moet ik doorlopen om de uiteindelijke vergoeding inzichtelijk te krijgen, middels het selecteren van twee vestigingen in de drop down menu’s?

Hallo Mark

Mooi verhaal maar een voorbeeldbestandje met hoe je het graag wilt hebben (lay-out) doet gegarandeerd wonderen.

Mvg
Peter

zie bijlage., Bekijk bijlage Kopie van berekening reiskosten.xlsx

werkwijze
1. alle rijen uit de kruistabel de stadsnaam gegeven via Naam bereik
2. alle kolommen uit de kruistabel de stadsnaam met voorvoegsel "Naar_" gegeven via Naam bereik
3. Middels gegevens validatie de stadsnamenlijsten gemaakt
4. in D2 een vertikaal zoeken formule gemaakt waarbij de zoekwaarde het aantal kilomters is door het kruispunt van de 2 naambereiken te bepalen

Edit: ah, ik had niet gezien dat er al een oplossing stond, maar goed mijn methode is anders dan Haije, dan kun je kiezen :)

Laatst bewerkt:
Welke uitkomst wordt verwacht als het aantal kilometers > 300 is?

In vergoedingen per Km zit altijd een logica dit worden staffels genoemd. Dat dit nu niet meer te vinden is heeft waarschijnlijk te maken met indexering en het afronden van getallen. In de tab 'kilometervergoeding' heb ik een staffel neergezet die waarschijnlijk ooit gebruikt is.

Obv deze staffel is de tab 'kilometervergoeding' niet meer nodig.

Let ook op onnodige spaties anders gaat het niet werken. (Bv Luik zal niet gevonden worden in sommige situaties)

In het voorbeeldje zowel met zoeken als met berekenen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan