• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - vreemd gedrag ALS formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen1000

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2008
Berichten
40
Hallo allemaal,

Excel is me zwaar in het ootje aan het nemen met de volgende opzet. Ik heb een simpel kasboek ontworpen:

  • 2 kolomen geformateerd als valuta: xx,xx €. Bereik: C3 t/m C47 en D3 t/m D47.
  • In de cel C49 volgende formule: =SOM(C3:C47)
  • In de cel D49 volgende formule =SOM(D3: D47)
  • In de cel C51 volgende formule: =SOM(C49-D49)

Lekker simpel tot nu toe. Nu moet in de cel B51 oftewel het woordje debetsalo, creditsaldo of nulsaldo komen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de waarde die zich in C51 bevindt.

Dit bewerkstellig ik met volgende wederom eenvoudige formule:

=ALS(C49-D49=0;"NULSALDO";ALS(C49>D49;"CREDITSALDO";"DEBETSALDO"))

Dit alles werkt op het eerste zicht perfect met volgende waardes:

D kolommen: D4= 28,50€
D6= 11,10€
D8= 19,90€
D9= 15,60€ = 75,10


C kolommen: C5= 36,80€
C7= 120,00€ = 156,80

B51 leest nu natuurlijk CREDITSALSO (81,70).
Wanneer ik een kost verzin van 81,70 leest B51 NULSALDO. Precies zoals het hoort.

Nu verzin ik geen kost maar voer ik daadwerkelijk een kost in van 49,89 in D10.
B51 leest CREDITSALDO (31,80)
Wanneer ik nu in D11 nog een kost verzin van 31,80, leest B51 DEBETSALDO 0,00


Iemand een idee waarom er nu niet meer NULSALDO komt?
 
Laatst bewerkt:
Het is voor mensen die je proberen te helpen stukken makkelijker als je een voorbeeld bestand bijvoegt, voorkomt een hoop gepuzzel.

Je probleem wordt warschijnlijk veroorzaakt doordat de celwaarde niet 0 is maar 0,004. Dit wordt dan weergegeven als 0,00 maar is niet gelijk aan nul.

Je kunt dit of in je formule in B51 oplossen door de volgende formule te gebruiken:

=ALS(abs(C49-D49)<0,1;"NULSALDO";ALS(C49>D49;"CREDITSALDO";"DEBETSALDO"))

Of door je totalen in rij 49 af te ronden.
 
Het is voor mensen die je proberen te helpen stukken makkelijker als je een voorbeeld bestand bijvoegt, voorkomt een hoop gepuzzel.

Je probleem wordt warschijnlijk veroorzaakt doordat de celwaarde niet 0 is maar 0,004. Dit wordt dan weergegeven als 0,00 maar is niet gelijk aan nul.

Mijn exuses voor het niet bijvoegen van een voorbeeldbestand. Het was initieel mijn bedoeling:). Ik zal je suggestie dadelijk eens uitproberen.

Jeroen.

Eureka, hij doet het! Ik had geen flauw idee dat dit de oorzaak kon zijn. Heel erg bedankt! Ik had er al uren op gezocht!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan