• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: Vrij zwevende legenda die altijd in beeld is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lupus

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2010
Hoe maak ik een (always on visible on top) legenda-veld dat steeds in beeld is tijdens het scrollen? Is daar een formule voor?

Met vriendelijke groet.

Ehm... nope... zal eens zien of dat werkt. Nee is niet wat ik zoek. Denk maar aan een Post-It memo op je scherm geplakt en wat altijd in beeld is waar je ook heen schuift. Het ligt er boven op ahw...

Laatst bewerkt:
Bij openen debugt op
Code:
With ActiveWindow.VisibleRange
Als ik weer herstart geen foutmelding maar geen floating tekstveld maar zit vast op de range AZ602-BC616 (tekstveld is wel gekleurd..)

Ik kan me er niets bij voorstellen.
Het is uitermate gangbare VBA.

Float ie bij jou dan wel?
Ik moet er naar toe scrollen (Office 2016 Pro)

Ik krijg (alleen) de 1e keer deze foutmelding en bij foutopsporing kom ik uit op mijn eerdere code melding,:
attachment.php

Bijlagen

• vba-foutje-1.JPG
    vba-foutje-1.JPG
    18 KB · Weergaven: 773
Laatst bewerkt:
In Excel 2010 werkt het vlekkelings.

Probeer eens :

Code:
With Windows(1).VisibleRange

of

Code:
ThisWorkbook.Windows(1).VisibleRange.Address

Laatst bewerkt:
Dat werkt wel :thumb: maar "beperkt".
Hij springt er meteen heen als je een andere cel aanklikt.. maar is daarmee dus niet "automatisch full floating"....
En das wel handig als je vnl aan het scrollen bent en je vergelijkenderwijze permanent dat vakje zichtbaar wilt houden.
Maar de TS mag het zeggen of ie tevreden mee is...

"hij' moet nergens heenspringen, maar blijft hier steeds op dezelfde plaats in het scherm staan, ongeacht waar je actieve cel is.

Nee... werkt niet.... Schijnt niet te kunnen? Om een vlak tekst altijd in beeld te hebben waar je ook klikt of scrollt?
Ik heb op YT gezien dat ze met Macro's werken maar daar heb ik de ballen verstand van. Zilch.

Heb je #5 al bekeken?

@lupus

'Werkt niet' is geen zinvolle feedback.
Het gebruik van onbekende afkortingen evenmin.

@edmoor
Hoe denk je dat formulier te vullen met de echte legenda?
Die moet dan in het formulier opgeroepen worden?
Ben zelf meer met Access / VBA bezig dan met Excel/VBA,

Het vullen van gegevens in dat formulier is natuurlijk geen enkel probleem.
Die zal alleen eerst ingericht moeten worden zoals TS het wil hebben.
Ook als dat variabele waarden zijn kan dat allemaal.
Maar legenda wijzigen niet zo vaak.

En dat formulier blijft gewoon in beeld, zoals TS vroeg, zelfs als je van werkblad wisselt.

Laatst bewerkt:
Het vullen van gegevens in dat formulier is natuurlijk geen enkel probleem.
Die zal alleen eerst ingericht moeten worden zoals TS het wil hebben.
Ook als dat variabele waarden zijn kan dat allemaal.
Maar legenda wijzigen niet zo vaak.

En dat formulier blijft gewoon in beeld, zoals TS vroeg, zelfs als je van werkblad wisselt.

Jij begrijpt 'm! De grootte zal een cel of 40 zijn... hoeft niet veel in te staan. Wat afkortingen en wat ze betekenen. Bijvoorbeeld: UK = Engelse Persing, DE = Duitse Persing, MX = Maxi, NIB = Niet In Bezit. Dat soort tekst. En dat zweeft dan als een vervelende vlieg constant in beeld.

Wat je bedoelt met een grootte van een cel of 40 weet ik niet, maar kijk eens naar dit:
Bekijk bijlage LegendaVoorbeeld.xlsm

Middels de titel Legenda kan je het formulier verplaatsen.
Om het formulier te sluiten dubbelklik je op de titel.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan