• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - waarde binnen een cel herkennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter1995

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 dec 2016
Berichten
3
Hoi allemaal,

Voor een zelf gemaakt boekhoudsysteem in Excel zoek ik een formule die een bepaald deel van een cel kan herkennen.

Als ik mijn afschriften download en opsplits in kolommen dan krijg ik in kolom (in dit geval kolom B) de volgende tekst:
Albert Heijn 1080 AMSTERDAM NLD
Ik wil dat er in kolom A komt te staan ''Eten'' omdat al mijn Albert Heijn gerelateerde uitgaven, uitgaven aan eten zijn.

Nu heb ik in een tweede tabblad een assumptielijst gemaakt en gebruik ik nu VLOOKUP om in kolom A de waarde ''Eten'' te plaatsen indien er in B ''Albert Heijn 1080 AMSTERDAM NLD'' staat. Echter zijn er in Amsterdam ongeveer 50 Albert Heijn filialen en zou ik dus willen dat in kolom A al ''Eten'' komt te staan indien in een deel van kolom B ''Albert Heijn'' staat.

Huidige formule: =VLOOKUP(C9;tweede tabblad!A:B;2;FALSE)

Dus mijn tab 'tweede tabblad'' bevat momenteel een lijst met alle Albert Heijn filialen waar ik ooit heb gepind maar ik wil dat deze assumptielijst enkel het woord ''Albert Heijn'' bevat en ik een formule heb die slechts een deel van een cel herkent in plaats van een complete match.

Mocht iemand dit weten ben je echt mijn held!

Fijne feestdagen.

Groetjes,
 
Plaats een voorbeeld documentje.
 
Hier zou je uit moeten komen.
Lag nog op de plank.
 

Bijlagen

  • Zoeken in bankafschrift.xls
    24,5 KB · Weergaven: 40
En wat vind je van de optie van HSV die het al voor je klaar had liggen?
 
Ik snap het gebruik van de SEARCH en de LOOKUP formule niet helemaal

De combinatie van beide formules is dan wel lastig. SEARCH zoekt op de waarde binnen een cel, vervolgens moet ik dit alleen koppelen met VLOOKUP

Zou u een voorbeeldformule kunnen schrijven die van toepassing is op het bestand uit mijn eerdere reactie?
 
Kijk eens of dit de bedoeling is.
 

Bijlagen

  • Boekhouding forumbestand.xlsx
    24,1 KB · Weergaven: 67
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan