• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: Wie is als laatste geweest

Status
Niet open voor verdere reacties.

petcir

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2015
Goedendag,

(Ik heb even gezocht maar kon niet vinden of deze vraag ooit al eens voorbij is gekomen (vast wel, maar ik weet de naam van de functie niet en dat maakt het zoeken een stuk onhandiger)

Ik hou elke dag bij wie er uit het team een bepaalde dagtaak doet. Zie hiervoor de bijgevoegde excellijst. Wie er aan de beurt was werd altijd bepaalt door het aantal keren dat iemand al aan de beurt is geweest. In het bijgevoegde voorbeeld zou Carola dus als eerste aan de beurt zijn... Echter wil ik dat veranderen door degene aan de beurt te laten zijn van wie het het langs geleden is dat hij aan de beurt is. Ik wil dus dat de datums in C2 tm C8 zelf weergeven wanneer dat was...

Er moet een formule komen in cel C2 die iets doet als:
Zoek in C11 tm C40 naar het hoogste getal, waarvoor geldt dat de waarde in A11 tm A40 overeenkomt met de waarde in cel A2

En om het moeilijk te maken, omdat het een gedeeld document is moet eht een 'reguliere' formule zijn, dus geen VSB scripting ofzo...
Wie kan me helpen...

ps. het gaat om iets ingewikkelders dan dagtaken, en met grotere groepen, echter voor hier heb ik eea versimpeld. Het principe kan ik daarna overnemen

Bijlagen

zie de bijlage voor mijn oplossing

Bijlagen

Hai Haije,

Wat je hebt gemaakt klopt helemaal, echter gaat het mij er juist om dat die kolommen in het geel automatisch worden ingevuld. Die heb ik nu handmatig in moeten vullen, maar de echte rij namen is er een van 74 namen lang, ipv deze 8...

in C2

Code:
=MAX(ALS($A$11:$A$40=A2;$C$11:$C$40))
Afsluiten met <Ctrl> <Shift> <Enter>

Gebruik de matrixformule:
Code:
=MAX(ALS($A$11:$A$40=$A2;$C$11:$C$40))
NB: waaruit blijkt dat VenA en ik het eens zijn:)

Laatst bewerkt:
@ROBDGR, dit werkt helemaal
(waar die { en } voor nodig zijn snap ik nog niet, maar kan er in ieder geval mee werken nu...)

@ Garfield007: ook bedankt maar de oplossing van Rob voldoet meer voor de grote hoeveelheden data en namen die ik er straks mee moet gaan beheren...

alles gecombineerd in een klassieke draaitabel

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan