• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel wijzigt zelf verwijzigingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LisaAlberta

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2012
Excel wijzigt zelf verwijzingen

Hoi,

Ik loop steeds tegen een raar probleem aan.
In een excel bestand laat ik gegevens ophalen met verticaal zoeken van de H schijf, een gemeenschappelijk schijf. Na verloop van tijd past excel deze verwijzingen steevast aan naar de persoonlijke C schijf, waar die gegevens die ik zoek dus niet staan. Ik heb geen idee waarom en wanneer dat excel dit doet maar het is wel bloedirritant LOL
Heeft iemand enig idee hoe dit komt en vooral hoe dit te voorkomen?
Ik heb er nu een standaard knop bijgemaakt met een macro om alle verwijzingen naar C te vervangen met verwijzingen naar H, maar dat is dwijlen met de kraan open. Het probleem is namelijk niet verholpen.

alvast bedankt,
Lisette

Laatst bewerkt:
Dit gebeurt nog steeds, alleen is excel inmiddels creatiever geworden en maakt de verwijzing naar F ipv H.
en het wordt nog spannender. Het bestand op H waar naar verwezen zou moeten worden, is een bestand dat iedere nacht wordt bijgewerkt en aangevuld.
Op het moment dat de verwijzing omgezet wordt naar F (dus naar een bestand wat niet bestaat) vindt ie nog wel oude gegevens, maar nieuwe gegevens vindt ie niet.
Als iemand enig idee heeft waar dit door komt en nog beter hoe het te voorkomen, hoor ik het heel graag.

groetjes Lisette

Kan je hier een voorbeeldje zetten (ontdaan van gevoelige informatie)

Ron

Hij wil niet uploaden vandaag, maar ik zal even de situatie wat uitgebreider schetsen.
Uit ons personeelsregistratiesysteem wordt iedere nacht een dump gemaakt in excel van de belangrijkste gegevens. Dit bestand heet Mekoba en wordt dus iedere nacht bijgewerkt. Het is een recht toe recht aan excel bestand. We hebben ongeveer 3000 mensen in dienst dus 3000 regels met gegevens van mensen, zoals persoonsnummer, voor en achternaam, BSN, begindatum dienstverband, uren dienstverband etc etc. Dat is het Mekoba bestand. Dit bestand gebruik ik in verschillende tooltjes om gegevens op te halen.

In het roostertool wordt in cel A10 het persoonsnummer ingevuld, (bijv) 12345. In cel C10 wordt dan zijn voornaam opgezocht, in D10 zijn achternaam etc met behulp van =VERT.ZOEKEN(A10;'H:\ALG\AIS Invoegtoepassingen\[MeKoBa.xls]Personeel'!$A$1:$AA$65536;22;ONWAAR). Dit is de juiste link naar H en dat werkt op zich als een trein.

Sinds dinsdag staat de link in het roostertool naar =VERT.ZOEKEN(A10;'F:\ALG\AIS Invoegtoepassingen\[MeKoBa.xls]Personeel'!$A$1:$AA$65536;22;ONWAAR) dus naar F en dus naar een pad en een bestand dat helemaal niet bestaat (F bestaat wel, maar F:\ALG niet). Het vreemde is dat de link deels nog steeds werkt. Mensen die al langer in dienst zijn, en dus al langer in Mekoba staan kan ie vreemd genoeg prima vinden met die verwijzing naar F. Mensen die recent in Mekoba zijn opgenomen kan ie niet vinden.

In het roostertool staan sinds dinsdag alle verwijzingen verkeerd, dus het is niet iemand die per ongeluk in een celletje iets heeft aangepast (die bladen zijn trouwens beveiligd). In het roostertool verandert de verwijzing naar F, in een andere tool verandert ie alles in C. Ik heb bij systeembeheer al navraag gedaan of het Mekoba bestand misschien op een aparte manier gebackupped wordt, maar dat is ook niet het geval. Systeembeheer heeft ook geen idee waarom dat ie dit doet.

Als je hier enig licht op kunt schijnen en dan met name hoe het te voorkomen is, zou ik je heel dankbaar zijn.

gr Lisa

wat gebeurt er als je een benoemdbereik aanmaakt.
Naam: bv personeelslijst
bereik: 'H:\ALG\AIS Invoegtoepassingen\[MeKoBa.xls]Personeel'!$A$1:$AA$65536
Er komt #verw bij de waarde te staan als je het bestand niet open hebt staan , maar vert.zoeken rekend er nog wel mee.

Pas dan je formule aan.

Code:
=VERT.ZOEKEN(A10;personeelslijst;22;ONWAAR).

Misschien dat dit werkt, zo niet hoeft je het in iedere geval alleen aan te passen in de naam.

Niels

Laatst bewerkt:
Is het niet verstandiger een verborgen werkblad met een databasequery op te nemen.
Bij het openen van het bestand worden dan alle gegevens gesynchroniseerd (en zo vaak je verder nog instelt, maar dat zal waarschijnlijk niet nodig zijn.)
Dan leg je in de andere bladen een verdinding naar dit verborgen werkblad. Veel effektiever (sneller) en robuuster.

Ik zou precies hetzelfde willen adviseren als snb. Dan kun je bij het openen de gebruiker ook laten weten dat de gegevens zijn bijgewerkt of niet.

H: is een logische netwerkshare. Die kan per gebruiker/werkstation verschillen. Probeer in je formules eens het volledige fysieke pad: \\servernaam\padnaam.
Dit is wsch nog geen verklaring voor het verschijnsel dat je beschrijft.

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie tips, ik zie dat jullie ook niet echt weten waar dit vandaan komt.
Ik heb als oplossing in de macros waarmee naar de betreffende tabbladen wordt gegaan opgenomen dat alle verwijzingen naar F:\alg moeten worden vervangen door H:\Alg. het is een pleister op de wonde, maar het werkt.
Toch raar dat excel dat zelf wijzigt...

anyways, hartelijk dank voor jullie tips.
gr Lisa

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan