• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

[excel XP] matrix tabbel, solvent?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ProudElm

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jan 2005
hoi,

weet iemand hoe je met 'goal seek' of 'solvent' een x kunt berekenen uit een formule?

formule:

Kp = kp = (2x)2 / ( (2,5-x)*(7,5-3x)3 )

iemand idee waar ik de formule's 'goal seek' of 'solvent' kan vinden??

Tja, in het Tools-menu heb je de optie 'Goal Seek', maar ik weet niet of dit voor jou nuttig kan zijn.

geen idee, enige wat ik heb om mee te beginnen was

"Stel een spreadsheet op dat met behulp van Goal Seek of Solver berekent hoe groot x is en met behulp van die uitkomst wat de partiële drukken zijn van H2, N2 en NH3 bij evenwicht. Denk eraan dat de nauwkeurigheid groot genoeg is (instellen!). Je moet een acceptabele beginwaarde voor x opgeven."

In je formule staan wat mij betreft 2 onbekenden. Goal Seek kan formules met 1 onbekende uitrekenen (met wat truukjes ook wel met meer). Voorwaarde is wel dat de betreffende formule zich een beetje netjes gedraagt (monotoon stijgend of dalend of iets dat er op lijkt..)

Handigste is de formule in een cel zetten. Voor de 'x' gebruik je een andere cel (waarnaar je formule dus verwijst) en daar zet je een startwaarde in. Stel je zoekt die 'x' waarvoor de uitkomst van de formule 0 wordt. Nou, dan zoek je dus naar 0 door de waarde van de cel waarin 'x' staat te laten wijzigen.

Om de 'Solver'-optie (en niet Solvent ;) ) te kunnen gebruiken ga je eerst deze Add-In moeten installeren.

Via Tools - Add Ins kan je in het daaropvolgende venstertje de "Solver Add In" aanvinken.

Vervolgens verschijnt deze optie ook in het 'Tools'-menu.

Niet goed genoeg opgelet tijdens chemie? :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan