• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel ziet nummer niet als getal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JWExcel

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2015
Beste,

In de bijlage heb ik een excel bestand toegevoegd waarin ik in kolom K een vlookup functie gebruik.
Ik zoek de waarde uit kolom B op in de tabel op werkblad 2.
Dit werkt nu voor de eerste 9 maar verder niet. De eerste 9 werken omdat ik bij deze rijen iets heb veranderd namelijk:
Ik klik op een cel in kolom B dan ga ik naar de formule bar. Daar selecteer ik het getal of deel van het getal en druk op enter.
Het nummer verplaatst zich in de cel naar rechts en excel ziet het vanaf nu wel als een nummer en de vlookup werkt.

Kan iemand mij uitleggen waarom het nu wel werkt en nog belangrijker hoe krijg ik het voor elkaar dat heel kolom B wordt gezien als getallen zonder ze 1 voor 1 te selecteren enzo.

Hoop dat probleem duidelijk is, zoniet plaats een reactie!

Mvg,

JW

Bekijk bijlage PlanningMetSlijptijd.xlsx

Selecteer kolom B. Kies gegevens tekst naar kolommen en klik op ok.

Wat bedoel je met kies gegevens?
Want als je mijn bestand opent, lukt het jou om de gehele kolom B om te zetten?

Laatst bewerkt:
Vast wel. Maar kan vanaf deze locatie het bestand niet openen. Gegevens of (data) staat bovenin de menubalk. Tekst naar kolommen (Text to columns) is daar één van de opties van.

Een andere optie is: zet in een willekeurig cel 1. Kopieer de cel. Selecteer kolom B en kies plakken speciaal vermenigvuldigen.

Laatst bewerkt:
JW,

De simpelste oplossing is door het aanpassen van de opzoek functie.
Verander deze in
Code:
=VERT.ZOEKEN(WAARDE(B3);Table!A2:D715;3;ONWAAR)

Hierdoor zal het veld in de B kolom altijd naar een waarde worden omgezet en ben je van het
omzetten van de kolom af.

Veel succes.

Ik denk dat deze meer kans op slagen heeft omdat je ook decimalen gebruikt in de ene kolom en niet ind e andere:
Code:
=VERT.ZOEKEN(INTEGER(WAARDE(B3));Table!$A$2:$D$715;3;ONWAAR)

Bestandje even bekeken en waarom er samengevoegde cellen gebruikt worden?

Deze zal het iets beter doen dan die van Elsendoorn2134 (ff het bereik vastzetten);)

PHP:
=VERT.ZOEKEN(WAARDE(B3);Table!$A$2:$D$715;3;0)

@Cobbe, Waar zie jij die decimalen?

JW,

Plaats in een willekeurige cel een 1 Kopieer deze cel, en selecteer kolom B dan "plakken speciaal" en kies voor vermenigvuldigen en dan OK.
Nu kun je de cel met de 1 weer leeg maken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag JWExcel !

Het heeft te maken met het feit dat Excel relatieve celreferenties gebruikt. Bij het doortrekken van de VLOOKUP-formule naar beneden past Excel de rij met de zoekwaarde automatisch aan (dat is gewenst), maar Excel past ook de rijen van de referentietabel aan (dat is niet gewenst). Daarom moeten de celreferenties "vastgezet" worden, d.w.z. een $-teken plaatsen voor de letters en voor de cijfers die naar de tabel verwijzen.

In het oorspronkelijk bestand krijg je na het doortrekken de volgende formules:

=VLOOKUP(B3,Table!A2: D715,3,FALSE)
=VLOOKUP(B4,Table!A3: D716,3,FALSE)
=VLOOKUP(B5,Table!A4: D717,3,FALSE)
...

Hier zie je dat de verwijzing naar de referentietabel verandert.

Als je de tabel "vastzet" krijg je de volgende formules:

=VLOOKUP(B3,Table!$A$2:$D$715,3,FALSE)
=VLOOKUP(B4,Table!$A$2:$D$715,3,FALSE)
=VLOOKUP(B5,Table!$A$2:$D$715,3,FALSE)
...

Hier wordt steeds naar dezelfde referentietabel verwezen.

En interessant artikel hierover vind je hier: http://pcunleashed.com/excel/absolute-vs-relative-references/

Dat was het eerste probleem. Zelfs na het vastzetten van de referentietabel zijn er waarden uit de kolom B die niet teruggevonden worden met de VLOOKUP. Dat komt omdat het getallen zijn die opgeslagen zijn als tekst (vrije vertaling van "Number stored as text"). Om dat op te lossen moet je de VALUE-functie toepassen op de zoekwaarde. De juiste formule in K3 wordt dan =VLOOKUP(VALUE(B3),Table!$A$2:$D$715,3,FALSE). Die kan je doortrekken naar beneden.

Grtz,
MDN111.

Mannen / Vrouwen,
Heel erg bedankt voor alle informatie en formules die jullie mij hebben toegestuurd. Het probleem is me nu duidelijk en jullie oplossingen werken. Bedankt voor de uitleg, nu kan ik dit probleem in de toekomst zelf steeds oplossen.

De tip van de tabel vast zetten met de dollartekens (f4) moet ik wel standaard gaan gebruiken. Dit deed ik niet maar is wel nodig.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan