• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel zoeken naar waarde in rij en bijbehorende andere rijwaarde weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tetrahedronix

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 apr 2019
Berichten
3
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijd op zoek naar een oplossing voor het weergeven van de excelwaarde die in een rij staat wanneer aan een voorwaarde in een andere rij voldaan wordt. Ik heb al vele pogingen gedaan (voornamelijk via Index & Vergelijken), maar kom er helaas niet zelf uit.

File ziet er (versimpeld) als volgt uit:

ProductSchatting voorraad opHuidige voorraadWeek 1Week 2Week 3
KaasFORMULE10830
WorstFORMULE5543
JamFORMULE0000
BroodFORMULE1100
[td][/td]
[td]A[/td]
[td]B[/td]
[td]C[/td]
[td]D[/td]
[td]E[/td]
[td]F[/td]
[td]1[/td] [td]2[/td] [td]3[/td] [td]4[/td] [td]5[/td]

Nu wil ik graag waar formule staat dat het weeknummer uit rij 1 weergegeven wordt waarin de voorraad voor het eerst 0 is. Bij kaas zou dat bijv. als resultaat week 3 moeten zijn. Bij jam week 1 omdat daar gelijk geen voorraad is.

Ik heb diverse opties met Index & Vergelijken geprobeerd (constructies zoals voor bij kaas: =INDEX(1:1);Vergelijken(0;2:2)), maar kom er helaas echt niet uit. Toen heb ik mijn cijferstructuur aangepast dat wanneer er geen voorraad meer is dat het weeknummer in de cel zelf weergegeven wordt (via de als-functie) en de cellen rechts daarvan leeg. Maar ook die verwijzing in kolom C kreeg ik niet voor elkaar (via VIND.SPEC geprobeerd).

In werkelijkheid is deze file gigantisch, dus ik moet het kunnen automatiseren. Volgens mij zat ik al heel dichtbij de oplossing, maar het lukt maar niet. Alle hulp is welkom!
 
Laatst bewerkt:
=INDEX($D$1:$F$1;vergelijken(0;D2:F2;0))
Deze werkt denk ik wel, behalve bij Worst want daar staat nergens een 0
 
Of met een macro
 

Bijlagen

  • week zoeken.xlsm
    16,4 KB · Weergaven: 29
=INDEX($D$1:$F$1;vergelijken(0;D2:F2;0))
Deze werkt denk ik wel, behalve bij Worst want daar staat nergens een 0

Deze werkt! Hartelijk dank. Ook dank emields; maar van macro's heb ik weinig kaas gegeten dus ben blij dat het ook met een formule lukt.
 
=INDEX($D$1:$F$1;vergelijken(0;D2:F2;0))
Deze werkt denk ik wel, behalve bij Worst want daar staat nergens een 0

Het probleem van de worst is eenvoudig op te lossen met het toevoegen van een een ALS-constructie: =Als(Z2>0;"resterende voorraad";INDEX($D$1:$F$1;vergelijken(0;D2:Z2;0)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan