• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excelberekening op etiketten afdrukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

dandries

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2017
Hallo,

Ik werk in een ziekenhuis.
Medicatie wordt daar vaak berekend, in verhouding tot het gewicht van de patiënt.

Een formule bouwen die vertrekt van bv.

8 mg medicatie
opgelost in 40 ml vloeistof
patiënt van 80 kg.

Dan een tabel met formules opstellen:
hoeveel milliliter per uur moet ik toedienen om een patiënt 0,08 µg/kilogram/minuut toe te dienen van deze oplossing: dat is ook geen probleem.

Alleen: ik heb de beschikking over etiketten op A4-papier.
Ze zijn geschikt: 2 kolommen van 7 etiketten.

Hoe krijg ik deze berekende formules en hun cellen zo geschikt dat ze op deze etiketten terecht komen?

Ik zou dan zorgen dat deze etiketten alle 14 dezelfde berekening bevatten.

Ik heb al allerlei websites bezocht, maar er wordt enkel getoond hoe je adres-etiketten kan maken.

Wie kan helpen?
Ik stuur een voorbeeldje mee, zoals opgemaakt in FileMaker Pro. Maar we zouden het via Excel willen aanpakken.Levophed-etiket.PNG

Héél hartelijk dank bij voorbaat.

Dirk

Het verband met de getoonde kilometers ontgaat me.

Plaats svp een bestand als je om hulp vraagt.

Sorry: nu met Excelbestand

Bekijk bijlage Levophed.xlsx

Excuus. Het is de eerste vraag die ik in het forum plaats.

Hierbij de berekening in Excel.

µkm: staat voor "mu-kilo-minuut" of aantal microgram dat de patiënt per kilogram en per minuut toegediend moet krijgen.

Omdat de medicatiepompen werken met een toedieningssnelheid, uitgedrukt in milliliter per uur (ml/u), zorgt de formule voor de omrekening.

Deze omrekening wordt op etiketten geprint en wordt op een injectiespuit van 50 milliliter gekleefd. Door de tabel die op de spuit kleeft, kan je in 1 oogopslag zien hoeveel medicatie de patiënt toegediend krijgt wanneer de spuitpomp pompt aan een bepaalde snelheid (in ml/uur).

Dank voor de tips.

Dirk

waarom ontbreekt in jouw voorbeeld ,35 ?

Beste Dirk,
Als ik uw vraag goed heb begrepen heb je meer een print probleem dan een excel probleem.
Hierbij een snel & slordig voorzetje waarvan ik denk dat je in die richting zoekt.

Bijlagen

Dag Philiep,

Inderdaad: het is een printprobleem.
Wanneer ik op internet op zoek ging naar een manier om Excel-berekeningen te printen op etiketten, dan vind ik alleen hulp voor het aanmaken van adresetiketten. En inderdaad: ik denk dat Excel veel meer als een soort database wordt gebruikt dan als rekenblad.

Dankjewel voor het voorbeeld dat je hebt gemaakt.
Kan ik ergens terugvinden hoe je de informatie hebt samengebracht op het "etiket" links boven in jouw bestand?
Kan je in deze witte rechthoek ook een bepaalde layout-toevoegen? bv. Tabellijnen? Een vaste tekst?

Dank voor je bijdrage en dank bij voorbaat voor je feedback!

Dirk

Deze kan je vinden in de VBA editor (Alt + F11)
Kan ik ergens terugvinden hoe je de informatie hebt samengebracht op het "etiket" links boven in jouw bestand?
Er zijn wel een paar mogelijkheden om een en ander voor elkaar te krijgen.
Met 'een bepaalde layout' bedoel je waarschijnlijk zoiets als op uw plaatje?
Ik zal er eens over nadenken hoe we zoiets gebruiksvriendelijk in elkaar kunnen steken.
Wat wel zeer belangrijk is is het formaat van uw etiketten. Als ik het goed voorheb is het 99,1 mm op 38,1 mm.
Als het kan geef eens het merk en nummer door. Zoiets als bvb Avery J8163-10. Dan weet ik ook de juiste marges ed.
En een meer representatief vb bestandje zou ook wel handig zijn.

Etiketten

Dank voor je snelle antwoord.

Hierbij het volledige bestand met de gewichtsgerelateerde medicatie, in Excel.

Ik heb ook een print via pdf bij gevoegd. Hier krijg je een idee over de huidige layout.

Het moeilijk met de etiketten die hier voorhanden zijn, is dat ze geen boven- en ondermarge voorzien voor het deel waarop een laserprinter niet kan printen. Vanuit FileMaker Pro is het wat mikken om de etiketten juist verdeeld op het blad te krijgen zonder dat de afdruk verschuift over de rand van de etiketten heen.

Het A4-blad is dus gewoon opgedeeld in 14 gelijke etiketten, verdeeld over 2 kolommen van ieder 7 rijen.

Een etiket heeft een breedte van 105 mm en een hoogte van 42,3 mm.

Het probleem is dat de pdf-printer geen niet-bedrukbare marges heeft. Een laserprinter heeft die wel, en ze variëren per fabrikant/type.

Ik heb het Excelbestand ondertussen ook vervolledigd met alle medicatie waarvoor etiketten nodig zijn.

Bekijk bijlage Etikettenafdruk.pdf Bekijk bijlage Gewichtsgerelateerde medicatie_testbestand.xlsx

Ik zal eens nadenken hoe je zoiets het beste kan aanpakken.
Je zal wel een beetje geduld moeten hebben want ik moet eerst nog iets anders afwerken.
Wat is de reden dat je wilt overstappen naar excel?

Dank je.

Overstap: ik maakte thuis alles in FileMaker Pro omdat ik daarvoor een licentie heb.
In mijn werkomgeving, is er geen licentie en kunnen we er dus niets van gebruiken.

Gewichtsgerelateerde medicatie op etiketten

Dag Philiep,

Nog eens bedankt voor je bestand.

Ik heb het als basis genomen en er aan verder gewerkt.
Omdat niet voor elke medicatie dezelfde inhoud geldt, heb ik die ook in een tabel bijgestoken.

Om het probleem te omzeilen van het feit dat onze etiketten geen extra witmarge hebben (die niet kan bedrukt worden door de printer) heb ik de hoogte van 1 etiket als bovenmarge ingesteld.

Nu werkt het goed.

Nogmaals heel erg bedankt voor de snelservice!

DirkBekijk bijlage Medicatieklevers gewichtsgerelateerde medicatie.xlsm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan