Excelbestand opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

kunkeler

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 nov 2010
Als in een nieuw geopend Excelbestand iets wordt ingevoerd en je wilt het afsluiten komt Excel met de vraag of je het bestand wil opslaan. Dit gebeurt niet als je geen wijzigingen in het bestand hebt aangebracht. Het bestand (bijv. Map 1) wordt dan gesloten zonder dat er een vraag gesteld wordt met een messagebox. Is er een oplossing voor om bij het afsluiten wel de vraag om op te slaan te krijgen?

Dus als ik het goed begrijp wil je steeds een leeg excel bestand opslaan. Een oplossing hiervoor is er niet. Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom je dit zou willen.

Lege excel bestanden kun je beter maken vanuit de verkenner. Rechtermuisknop en kiezen voor nieuw. Als type kies je excel. En klaar.

Beste Roger,

Wat ik wil is natuurlijk niet een leeg bestand opslaan, maar voorkomen dat een bestand waar soms al redelijk veel is ingeklopt en dat nog niet is opgeslagen, door een crash of door het per ongeluk indrukken van het "kruisje" wordt afgesloten. Normaal gesproken gebeurt dit laatste niet. Echter ik gebruik een oudere Excel applicatie die bij het opslaan het gehele werkblad als waarde opslaat. Bij deze applicatie wordt het betreffende bestand opgeslagen via een ander werkblad. Ik wil dus een veiligheid inbouwen.

Via het kruisje krijg je ten alle tijde een pop-up indien er iets gewijzigd is. En een crash kun je nu eenmaal niet voorspellen, dus de gebruiker zal gewoon regelmatig moeten opslaan.

Excel bestand opslaan

Roger,

Zo eenvoudig is het ook weer niet. Deze Excel applicatie bestaat uit 3 bestanden met macro's. Een startbestand dat via een form een werkblad ophaalt uit een bepaalde directory, een nieuw opgestart bestand (bijv. Map 1) direkt weer afsluit en het opgehaalde werkblad plakt in een sjabloon. Deze sjabloon bestaat uit diverse werkbladen en duizenden formules. Met een derde bestand wordt het aangemaakte werkblad via een form weer opgeslagen in een bepaalde directory. Tussen het ophalen en opslaan wordt er dus gewerkt in de sjabloon. Gebeurt er ondertussen iets of wordt er inderdaad per ongeluk op het kruisje gedrukt dan wordt de sjabloon en daarmee het werkblad zonder waarschuwing afgesloten. Het komt niet zo vaak voor dit gebeurt, maar als het gebeurt is het heel vervelend. Hier zoek ik dus een oplossing voor, zodat je werkblad alsnog op een andere manier kunt opslaan of het afsluiten kunt annuleren.

Dat werpt wat licht op de zaak. Om de zaak crash en gebruikersproof te maken zul je je moeten wenden tot de bouwer van de applicatie. Door het programma op een andere manier te laten werken kun je dit ondervangen.

Van buiten dit programma weet ik geen oplossing. Het kruisje kun je niet disablen en ergens in het geheugen houd excel bij of een document gewijzigd is. Het feit dat je geen vraag krijgt bij het sluiten duidt erop dat excel niet de juiste informatie heeft over je document (ligt waarschijnlijk aan de gebruikte macro's). Een eigen stukje software kan ook alleen maar kijken naar het geheugen om te zien of een document gewijzigd is. Je eigen software ziet dus ook de verkeerde informatie en zal dus ook aannemen dat het document niet gewijzigd is. Dus ook dit gaat niet werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan