• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excell formule voor oneven aantal + 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

johan27041963

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jan 2013
Beste,

Ik heb een formule nodig welke indien de som van de deling van één cijfer in kolom twee door cijfer in kolom één ONEVEN is, dat aantal vermeerdert met 1.

Dus bv 2e regel: 4 / 3 = 1 (dit oneven getal) zou dan in kolom "d" vermeerdert moeten worden met 1
a b c d
3 6 2
3 4 1
3 3 1
2 2 2
2 4 2
2 8 4
2 10 5

Ik had hiervoor een formule =ALS(b1/a1<1;"1";(c1+1)) , maar deze vermeerdert ieder cijfer met 1.

Kan iemand me hieraan helpen.

Dank.

Laatst bewerkt:
Deze :
Code:
=ALS(IS.EVEN(A1/B1);A1/B1;A1/B1+1)
of misschien beter:
Code:
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(A3;2)
Succes,

@ thank you, je formule werkt, maar probleem is iets ingewikkelder zie ik nu.

In kolom A zijn de eenheden die in één krat kunnen

In kolom B zijn de besteleenheden

In kolom C de aantal benodigde kratten.

a b c
3 6 2
3 4 1

Dus lijn 1 = correct.

Dus lijn 2 = oneven, dus cijfer kolom c + 1, vermits 4 besteleenheden in één krat van 3 stuks kan en 1 krat, je formule werkt.

Maar indien ik 7 besteleenheden heb geeft formule 7 / 3 st per krat = 2,3 = even getal, terwijl die besteleenheden in 3 kratten moet. (namelijk 2 kratten van 3 + 1 krat van 1 stuk)

Dan snap ik nog 1 ding niet: Je geeft aan dat als het eindgetal van de deling 1 is er 1 bij opgeteld moet worden, hoe dan als er 3 in 1 doos passen en er ook 3 besteld worden? (of 3 in 1 doos en 9 stuks bestellen moet er dan ook 1 bij?

Het kan ook zo:
Code:
=AFRONDEN.BOVEN(B1/A1;1)
Succes,

Laatst bewerkt:
Ik dacht in eerste instantie dat het daarmee opgelost was, maar gaat niet voor alle bestelvormen op.

In antwoord op je vraag

3 st in een doos, 9 stuks besteld, dan moet er geen 1 bij. In dit geval dus 3 dozen. (maar inderdaad formule telt hier dus 1 bij, vermits oneven is.

3 st in een doos, 10 stuks besteld, dan moet er wel 1 bij. In dit geval dus 4 dozen (3 dozen van 3 stuks, 1 doos met 1 stuks)

Johan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan