excelsheet importeren in tabel met opzoekkolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rapid77

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2008
Hulp gevraagd :

Kan iemand mij vertellen hoe ik gegevens uit een excelsheet importeer in een access 2007 tabel. Deze tabel heeft kolommen die een opzoekfunctie hebben waar dubbele waarden kunnen worden gekozen.

• Moet ik de gegevens in de excelsheet voorbereiden zodat deze de IDwaarden hebben van de opzoektabel? Dit is dus een nummer.
  • Of moet ik de gegevens laten staan in originele vorm? Dit is in mijn geval gewoon tekst.
  • Hoe moet ik in excel de dubbele waarden in 1 cel van elkaar scheiden? Moet dit met het ";" teken?
  • Moet ik de excelsheet in een andere vorm opslaan dan .xlsx ?

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen. Ik loop behoorlijk vast !
Mijn dank is groot !

grt Paul

• Je kan in Access je Excel spreadsheet koppelen alsof het een tabel is.
  • Als zodanig hoef je niets in Excel aan te passen.
  • Hoe zien die dubbele waarden in Excel eruit?
  • Nee
Enjoy!

Tabel1 Medewerker:
- ID waarde
- Naam medewerker
- Adres medewerker
- Functie van medewerker

Opzoektabel Functies:
1= monteur
2= werkvoorbereider
3= projectleider
etc

Nu heb ik bij sommige medewerkers een dubbele waarde nodig in de kolom "functie"
Voorbeeld: medewerker 1 = "werkvoorbereider" + "Projectleider"

Ik heb de excelsheet inmiddels in 2 vormen.
- Eerste vorm is met de funties helemaal uitgeschreven. Voorbeeld: "monteur"
- Tweede vorm is met de IDwaarde van de opzoektabel. Voorbeeld: "1" in plaats van "monteur".
- In beide excelsheet zijn de dubbele waarden in 1 cel met elkaar egscheiden door middel van een ";" teken...

Ik krijg deze beide sheets gewoon geimporteerd in een nieuwe tabel. Echter dan vervalt de opzoekfunctie met meerdere keuze mogelijkheden in mijn kolom. Als ik deze functie weer toevoeg, delete access de gegevens in de kolom ...

(Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is ..)
Bedankt zover !

Laatst bewerkt:
Als je bekend ben met normalisatie dan weet je dat je daarvoor een nieuwe tabel in het lezen moet roepen "Functie" met de velden "MedewerkerID"(of ID) en "FunctieID"
als je dat gedaan hebt dan kan een medewerker oneindig veel functies hebben.

Als je niet bekend bent met de normalisatie procedure dan moet je het eens opzoeken op wikipedia. Dit is verplichte stof als je met databases aan de gang gaat.

Enjoy!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan