Exchange 2003 incoming mail probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

ferry1987

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2008
Oke, poging 2.

Ik heb thuis een Exchange server staan, Server 2003 i.c.m. Exchange 2003.
Mijn internetprovider is planet internet.

Als ik berichten verzend vanaf de Exchange server zijn er geen problemen. Het kan verstuurd worden naar Hotmail en Gmail, en eigenlijk alle mailadressen. Het maakt niet uit met welk mailadres ik mail. Alles qua uitgaande mail gaat goed.

Echter, als ik mail wil ontvangen, krijg ik niks binnen van hotmail en gmail, maar wel van mijn Planet e-mail adressen. Dit komt zeer waarschijnlijk omdat ik een Smarthost van planet heb ingesteld (mail.planet.nl).

Als ik de berichten verstuur vanaf een ander e-mail adres, vanaf mijn werk bijvoorbeeld, krijg ik een aantal minuten later de volgende melding:

================================================================
This Message was undeliverable due to the following reason:

Each of the following recipients was rejected by a remote mail server.
The reasons given by the server are included to help you determine why each recipient was rejected.

Recipient: <Administrator@****.nl>
Reason: authentication required

Please reply to ****@****.net if you feel this message to be in error.
================================================================

Ik heb echt geen idee waar ik deze foutmelding moet gaan zoeken. Ik heb het eerder werkend gehad, maar na een aantal problemen heb ik het spul opnieuw geinstalleerd.

Laatst bewerkt:
Verduidelijk je vraag: Het is nu niet (geheel) duidelijk onder welke omstandigheden het mis gaat.
Misschien moet je even een soort 'tabelletje' maken waarin je laat zien, ook voor waar het goed gaat:
Wat voor mail het over gaat (nieuwe mail, beantwoorde mail etc.)
Vanaf waar je de mail origineel verstuurd hebt (iphone/GSM, server, werkstation)
Welk apparaat de mail uiteindelijk aflevert (iphone/GMS, server, werkstation)
Of het ook nog uitmaakt welke afzender er gebruikt wordt of niet

en wat verder maar relevant is.

Tijs.

Ontvangen van mail heeft geen relatie met smart-hosts, want die worden bij het verzenden van mail gebruikt. Daar hoef je het dus niet te zoeken.

Waar je bijv. zou kunnen kijken is waar je mail effectief wordt afgeleverd. Doe even vanaf je werk:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k nslookup -type=mx jouwdomein.nl
Kijk even na of dat je eigen W2003 server is of een andere server
Start (weer vanaf je werk) een telnet sessie naar poort 25 van de mailserver(s):
Start -> Uitvoeren -> cmd /k telnet mailserver 25
[kijk hier voor een uitleg wat je zou moeten doen tijdens die telnet sessie]

Succes ermee,

Tijs.

Stel dat de mailserver direct je eigen W2003 server blijkt te zijn:
Kijk na wat de instellingen zijn van 'ontvangen' van mail door Exchange:
Start de Exchange System Manager
Ga naar Servers / <mailserver> / Protocols / SMTP en rechtsklik op SMTP server, en kies Eigenschappen.
Kijk in tabblad Access -> knop Authentication -> vink alles uit, vink alleen Anonymous access aan.
Druk zo vaak Ok als nodig is. Sluit System Manager. Start de SMTP service opnieuw:
Start -> Uitvoeren -> Net stop SMTPSVC
Start -> Uitvoeren -> Net start SMTPSVC

We horen wel wat er uit je onderzoekingen gekomen is.

Tijs.

Dnties, bedankt voor je reacties.

Ik heb alle onderstaande handelingen uitgevoerd. Ik heb vaker een Exchange server geconfigureerd, maar waarom ik hier niet uit kom snap ik niet helemaal.

De mx records zijn ingesteld, ik kom dan bij mail.****.nl uit, en die is weer doorverwezen naar mijn ip adres.

Telnetten gaat ook gewoon, dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.

Ik heb de Autorisatie op Anoniem gezet, maar als ik nu iets verstuur, krijg ik helemaal geen bericht meer terug, dus ook niet dat er iets van authorisatie mislukt is, maar ook op de server komt niks binnen. De e-mail is dus lost in space blijkbaar

Ik heb al een herinstallatie geprobeerd, maar toch blijf ik weer bij hetzelfde probleem hangen. Kan het komen door de provider?

Laatst bewerkt:
Ik krijg geen telnetverbinding met die server die jij noemde (mail.fvd-ict.nl) op poort 25.
Lijkt me mogelijk/waarschijnlijk dat je provider poort 25 dichtgezet heeft, zoals bijna alle providers doen tegenwoordig.

Kijk/vraag dat na.

We horen het wel.

Tijs.

De poort 25 is inderdaad het probleem.
Het blijkt dat deze is dichtgetimmerd bij planet (wat inderdaad niet de enige provider is).
Nu lees ik dat ik een mx record moet toevoegen aan mijn domeinnaam, ik ga hier eens even mee stoeien. Zodra ik meer weet horen jullie het.

Oke, ik ben weer iets verder.

Ik heb het volgende gedaan:

Ik heb MX recors voor de domeinen toegevoegd.

Ik heb de volgende dingen toegevoegd aan de dns van de controlpanel van me domein.

A record 195.121.6.34 Mailrelay (IP adres van de relay van planet
MX record: mailrelay.domeinnaam.nl
MX record smtp.domeinnaam.nl

Zo gaat het wel iets beter, als ik iets verzend, krijg ik het bericht dat hij ontvangen is op de desbetreffende server, de mijne dus.

Maar, vlak daarna krijg ik weer een mailtje terug:
Reason: 5.7.1 <user@domeinnaam.nll>... Relaying denied

Ik ga even zoeken waardoor dit komt. Mocht iemand dit toevallig herkennen, heb ik ook een luisterend oor! Bedankt vast!

Geef eens een link naar de informatie over de mailrelay van planet? Ik wil wel eens weten hoe die mail aflevert op het planet netwerk.

Uitleg:

Ik heb nog eens de informatie van je maildomein boven water gehaald, en ziet er nu zo uit:
C:\Users\tijs>nslookup -type=mx fvd-ict.nl
[...]
*******.nl MX preference = 20, mail exchanger = mailrelay.****.nl
*******.nl MX preference = 10, mail exchanger = smtp.****t.nl
smtp.*****.nl internet address =xx.x05.205.75
mailrelay.****.nl internet address = 195.121.6.34

Betekent dus niet dat de mail op jouw adres is afgeleverd in eerste instantie:
1. Er wordt wel geprobeerd om mail rechtstreeks af te leveren, maar dat kan niet vanwege de poort 25 beperking van planet.
2. De mail wordt dus afgeleverd bij mailrelay.****.nl (lagere prioriteit dan je 'hoofdserver').

Het lijkt mij dus te veronderstellen dat niet je hoofdserver het NDR-rapport stuurt, maar de server die jij mailrelay.*****.nl noemt, maar zeker ben ik daar niet van, vandaar dat ik meer informatie wil hebben over die mail-relay services van planet.

Tijs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tijs,

Bedankt voor je snelle reactie.

Wat ik ondermeer tegen kwam op andere websites:

Mailserver zodanig configureren dat hij mail voor thuisdomein.nl ook accepteert (Zie betreffende man-pages)
- In het DNS de MX records als volgt richten:
thuisdomein.nl MX 10 smtp.thuisdomein.nl
thuisdomein.nl MX 20 mailrelay.planet.nl
smtp.thuisdomein.nl A 213.10.x.y
H
ierbij is 213.10.x.y het IP adres van de ADSL lijn zoals dat op Internet is te zien. Je moet hier je eigen adres invullen (anders gaat de mail dus naar de eigenaar van dat adres...........)

Ik heb nog eens gekeken, en je zult wat moeten gaan doen in de Exchange server m.b.t. relaying (lijkt mij tenminste):

In Exchange System Manager:
Servers / <mailserver> / Protocols / SMTP en rechtsklik op SMTP server, en kies Eigenschappen.

Zie verder de instructies uit de bijlage.

Tijs.

Bijlagen

• mailrelay_planet.jpg
    mailrelay_planet.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 108
Opzich wel logisch. De server krijgt de opdracht om alleen de server te laten relayen, en niet andere servers (i.v.m. spam).

Nu heb ik de wijziging doorgevoerd, maar het heeft helaas geen resultaat. Ook niet na een reboot.

Maar het zit hem nu wel in mijn server lijkt mij? Als ik vanaf mijn adres van het werk mail, krijg ik wel een bevestiging dat hij ontvangen is. Of blijft hij hangen bij de mailserver van planet.

Ik heb ook nog even geprobeerd om alle ip adressen te laten relayen, om even te kijken wat hij dan doet, maar helaas geeft hij dan nog hetzelfde probleem aan.

Kijk nog eens goed naar die NDR's die je gekregen hebt: Van wie is die afkomstig? Van de mailrelay-server van Planet of van jouw server?

Klik anders even op mijn naam (links van deze posting), en kies voor Stuur e-mail naar dnties.
Zet daarin e-mail adres en liefst ook MSN-naam. We zullen wel zien of we er misschien zo uitkomen.

Overigens zou je ook kunnen zoeken op het woord rollernet.us hier op het forum. Daarmee zou je zelfs de hele mailrelay-server van planet kunnen vermijden.

Tijs.

Ik heb het probleem opgelost gekregen!

Dnties, ten eerste jij ook nog bedankt voor de hulp.

Nu de oplossing:

Bij KPN (Planet), heb je de mogelijkheid om een Exchange server te draaien op poort 25. Echter zit daar wel een voorwaarde aan vast dat je een mailrelay moet instellen.
Wat had ik gedaan, in de MX records heb ik mailrelay.fvd-ict.nl ingevuld, en als A-name de ipadres van de planet server ingevoerd. Dit werkte dus niet omdat de server dan alsnog gerelayed werd (denkt de mailrelayserver).

Ik had het zo gedaan omdat ik er niet uitkwam, want als ik een MX record toevoegde: mailrelay.direct-adsl.nl kreeg ik te zien bij nslookup: mailrelay.direct-adsl.nl.*******.nl
De oplossing was gewoon een punt achter de mailrelay.direct-adsl.nl zetten.
Dus als volgt: mailrelay.direct-adsl.nl.

Toen werkte alles als een speer!

Nogmaals bedankt voor alle hulp hier!

Laatst bewerkt:
Aha, interessant! Blijkbaar dus verplicht om een van de 'eigen' DNS-entries van planet/kpn te gebruiken als MX record.

nslookup -type=mx fvd-ict.nl
[...]
****.nl MX preference = 10, mail exchanger = smtp.****.nl
****.nl MX preference = 20, mail exchanger = mailrelay.direct-adsl.nl
smtp.*** internet address = xx.x05.205.75

Bedankt voor je terugmelding.

Tijs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan