Exchange 2003 start niet meer op - database files mounten niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

lankhaar

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
Beste vrienden,

Een kennis van me zit met een lelijk probleem met zijn Exchange mailserver.
Hij heeft een bedrijfje waar een man of 5 a 6 continu aan het werk zijn via de Exchange mailserver voor de inkomende en uitgaande mailverzoeken.
Gisteravond gaf Outlook opeens aan dat hij geen contact meer kom maken met de Exchange mailserver.
Inloggen via de webaccount server/exchange gaf bij het inloggen de volgende error: HTTP/1.1 503 Service Unavailable
Als ik naar de Exchange system manager ga, zie ik dat de database files niet gemount zijn. Probeer ik dat handmatig te doen, krijg ik de volgende error van de Exchange System Manager:

“An internal processing error has occured. Try restarting the Exchange System Manager or the Microsoft Exchange Information Store service, or both. Examine the Application Log for events related tot this error. The description fields of these events will contain specific error codes and may contain links tot Microsoft Knowledgebase articles on troubleshooting this problem

ID no: c1041724
Exchange System Manager”

Wat heb ik zelf allemaal gedaan om dit probleem te proberen tackelen:

• Server opnieuw gestart
• Genoemde services in de foutmelding uitgezet en weer aan.
• Database geprobeerd te defragmenteren met eseutil /d.
• Database geprobeerd te repareren met eseutil /p.
• Toen dat allemaal niet hielp heb ik de database van de laatste back-up teruggezet.
• De log events nagekeken. Daar kwam ik deze foutmelding tegen:

En deze foutmelding:
Error Current log file missing starting Storage Group /DC=local/DC=TREvents/CN=Configuration/CN=Services/CN=Microsoft Exchange/CN=TREVENTS/CN=Administrative Groups/CN=first administrative group/CN=Servers/CN=TRSERVER01/CN=InformationStore/CN=First Storage Group on the Microsoft Exchange Information Store.
Storage Group - Initialization of Jet failed.

For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.

Event Type: Error
Event Source: MSExchangeSA
Event Category: MAPI Session
Event ID: 9175
Date: 9-6-2010
Time: 10:10:07
User: N/A
Computer: TRSERVER01
Description:
The MAPI call 'OpenMsgStore' failed with the following error:
The Microsoft Exchange Server computer is not available. Either there are network problems or the Microsoft Exchange Server computer is down for maintenance.
The MAPI provider failed.
Microsoft Exchange Server Information Store
ID no: 8004011d-0526-00000000

For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik weet er even geen raad meer mee!

Zoals je ziet loopt het nu vast op het ontbreken van logbestanden. De vraag is dus: Hoe heb je die store-backup teruggezet? Als bestanden, als store of de hele storage groep?
Verder is het volgende zéér van belang: De store(s) moet(en) aangegeven zijn via een vinkje dat ze overschreven mogen worden door een restore. Als de restore meerdere stappen vereist (zoals eerst een full-backup terugzetten en dan incrementals of differentials), dan moet voor elke restore-stap dat vinkje gezet worden.

Succes,

Tijs.

@dnties,

Ik heb intussen ontdekt dat er 4 logbestanden zijn die alle 4 5120kb zijn. Dus 5mb. Zullen ze vol zijn?

De back-up heb ik gemaakt en teruggezet met de Windows back-up utility.
Daar heb ik de hele First Storage groep gekopieerd en ook exact zo teruggezet.

Update:
Res1.log en res2.log zijn corrupt. Ik denk dat we daar moeten gaan zoeken.

Laatst bewerkt:
Dan blijft staan dat je mogelijk niet het het vinkje gezet hebt in de Eigenschappen van elke store die je terug gaat zetten dat die overschreven mag worden door een restore-actie.

Natuurlijk moeten ook alle stores in die storage groep zijn gedismount, en de Exchange Information Store service moet blijven draaien.

Dan is er nog het verhaal dat je bij de storage groep/store restore aan moet geven waar tijdelijk de Exchange log-bestanden opgeslagen moeten worden die worden gerestored. Ze kunnen dan ná de backup teruggelezen worden (zodra je aangegeven hebt: Last Backup Set tijdens het restoren van de laatste relevante (full/incremental/differential) backup).

Verder kun je m.b.t. het off-line repareren van de integriteit van een store naar isinteg -fix -test alltests
Voor reparatie van log-files is er ook een eseutil /<iets> variant, maar weet even niet meer uit mijn hoofd welke je moet gebruiken.

Nogmaals: Als
1. Je een goede backup hebt.
2. De stores dismount maar wel de Exchange Information Store service laat draaien
3. Je bij elke restore stap dat vinkje zet in elke relevante store m.b.t. dat het overschreven mag worden door een restore
4. Je eraan denkt om bij de basis restore (dus de restore van de full backup) een aparte maplokatie aangeeft voor tijdelijke opslag van de de gerestorede backup-bestanden
5. Je bij de laatste restore actie aangeeft dat het de laatste is die nodig voor je totale restore
dan zou er geen probleem mogen komen, zeker niet omdat je de hele storage groep restored, dus niet een individuele store.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste,

Heel hartelijk dank voor het meedenken.
Ik heb de storing zelf op weten te lossen, en er ook weer heel veel van geleerd.
Er stonden dus die 4 logbestanden, in de map exchsrvr\mdbdata, maar die stonden op een tweede schijf F nog een keer alle 4. En daar was E00.log verdwenen. Die heb ik gekopieerd en voila, het spul draaide weer.

Nou nog even een laatste vraag?
Hoe raakt zo'n logbestand zomaar corrupt / verwijderd en wat kan ik daar het beste aan doen om in de toekomst de kans zo klein mogelijk te maken dat die logfiles nogmaals corrupt raken.

Het is koffiedikkijken waar de oorzaken van verdwenen of corrupte (log-)bestanden vandaan komen:
a. Opslagruimtegebrek op de partities waar de (log-)bestanden staan
b. Virussen
c. Hardware storingen, bijv. in de harde schijf of moederbord
d. Abnormale stops van de Information Store service
etc. etc.

Als je (originele) vraag nu beantwoord is, graag nog even de vraag als opgelost aangeven:
Graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan