Exchange zend wel ontvangt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

r.vink

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2000
Ik ben van provider veranderd. Helaas heeft mijn nieuwe modem/router een vast ip adres dus ik moest het één en ander wijzigen in mijn SBS2008/Exchange-2007 server.
Alles werkt op mijn mailflow na. Ik kan wel verzenden maar niet ontvangen. Ik verzend met de smtp smarthost van KPN(mail.kpnmail.nl) Lokaal kan ik verzenden en ontvangen. Bij mijn hostingprovider heb ik mijn nieuwe ip adres ingevoerd bij DNS-beheer.
Iemand enig idee wat ik mogelijk over het hoofd zie?

Heb je je MX record aangepast of bedoel je dat met DNS beheer ?
(Als je mail tenminste op IP adres afgeleverd moet worden)
Heb je poort 25 geforward in je modem/router ?

Groeten Marcel

het hosten van een mailserver op een privé abonnement is bijna nooit mogelijk: Poort 25 wordt geblokkeerd door de provider, zodat alle inkomende en uitgaande mail (voorzover daarbij poort 25 wordt gebruikt) altijd door/via de mailservers van de provider moet als mail van/naar buiten je thuisnetwerk erbij betrokken is.

Soms zijn er forwarding mailservers, die toch een ingang bieden van buiten het netwerk van de provider naar er binnen. Informeer bij je provider of die zoiets heeft en welke (MX/DNS-)aanpassingen je daar dan voor moet doen.
Of je kunt een mailforwarding-service gebruiken zoals http://www.rollernet.us , die mail kan forwarden op een andere poort dan poort 25.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad de MX records aangepast en mijn huidige ip ingevoerd. Poort 25 staat open naar de server.

Ik had met de Telfort smtp server nooit problemen. Ik heb nu Kpn en de smtp server van hun ingevoerd. Vanmorgen heb ik de Mailflow analyzer vanuit de Echange toolbox gedraaid en kreeg eigenlijk alleen de volgende foutmelding:
Mail submission failed: Error message: Server biedt geen ondersteuning voor beveiligde verbindingen..
Wat ook vreemd is dat als ik met mijn Kpn webmailaccount een email naar mezelf verstuur komt die wel aan. Verstuur ik een mail vanaf een ander account(Gmail of mijn werk) dan komt die niet aan.:confused:

Dat poort 25 op je router open staat wil ik wel geloven, maar over het netwerk van KPN kunnen 'buitenstaanders' niet over poort 25 bij jouw router komen.
Dat het (dus) werkt vanaf KPN webmail verbaast me in zoverre niet, omdat dat binnen het netwerk van de KPN valt, je dus op dat moment geen 'buitenstaander' bent.

Nogmaals, wat ik zou doen (citaat uit vorige mail):
Soms zijn er forwarding mailservers, die toch een ingang bieden van buiten het netwerk van de provider naar er binnen. Informeer bij je provider of die zoiets heeft en welke (MX/DNS-)aanpassingen je daar dan voor moet doen.

Of gebruik een mailforwarding service (zie ook vorige posting).

Dat verhaal over mail submission failed zegt me niets, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ok ik ga contact met ze opnemen of ze een forwarding mailserver hebben.

Ik weet van "vroeger" dat KPN inderdaad geen eigen mailserver toestaat, althans ze zijn niet vrij bereikbaar. Wat ze doen is dat je in je MX-records een tweede server (van hun) instelt die dan de mail oppakt, en dat dan wel naar jouw mailserver doorzet.

Zo zou je het moeten instellen:
In het DNS de MX records als volgt richten:
thuisdomein.nl MX 10 smtp.thuisdomein.nl
thuisdomein.nl MX 20 mailrelay.planet.nl
smtp.thuisdomein.nl A 213.10.x.y
Hierbij is 213.10.x.y het IP-adres van de ADSL-verbinding zoals die op internet is te zien. Je moet hier je eigen adres invullen (anders gaat de mail dus naar de eigenaar van dat adres)

Bron: http://kpn-klantzm.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/13372/

Bedankt voor je reactie.
Ik heb net contact gehad met KPN. Volgens die medewerker leveren ze geen ondersteuning voor een eigen mailserver of forwarding server(zoals Tijs ook al schreef).
Wat hij wel voorstelde was de poort te wijzigen voor de binnekomende mail dus niet de standaard poort 25 gebruiken.
Als ik het goed begrijp is de smarthost mail.kpn.nl dus alleen voor uitgaand verkeer en dat werkt bij mij.
Binnekomend verkeer gaat ook via poort 25. Als ik dat nu wijzig in bijv. poort 2525 zou het volgens die mederwerker moeten lukken.
Wat denken jullie is dat een optie?

Ik vond deze info:
http://www.tech-notes.nl/artikelen/...-2007-change-smtp-port-receive-connector.html

Laatst bewerkt:
Ik heb het inmiddels ingesteld volgens de tip van Pmeijne:
Zo zou je het moeten instellen:
In het DNS de MX records als volgt richten:
thuisdomein.nl MX 10 smtp.thuisdomein.nl
thuisdomein.nl MX 20 mailrelay.planet.nl
smtp.thuisdomein.nl A 213.10.x.y
Hierbij is 213.10.x.y het IP-adres van de ADSL-verbinding zoals die op internet is te zien. Je moet hier je eigen adres invullen (anders gaat de mail dus naar de eigenaar van dat adres)
Laat jullie weten of het lukt.

Ik ben heel erg blij :D het werkt.
Jullie allemaal uiteraard hartelijk bedankt om tot de oplossing te komen.

Groet, René

:( Te snel gejuicht.
Het heeft even gewerkt maar nu niet meer.
Ik heb even een printscreen van mijn dns beheer bijgevoegd.
Het is alleen moeilijk te controleren wat nu eigenlijk wel werkt. De ene medewerker bij Yourhosting zegt dat een wijziging na één uur actief is en de ander zegt na 24 uur??
Enfin als jullie hier geen fouten in ontdekken laat ik dit maar even staan om te kijken of het alsnog gaat werken.DNS-beheer.jpg

Op zich ziet het er goed uit, maar ik zie dat inderdaad nog niet terug via nslookup. De TTL (TimeToLive) staat inderdaad op 1 dag, dus andere DNS servers kunnen de gegevens tot een dag cachen. Dus de helpdeskmedewerker kan gelijk hebben dat het nog 24 uur duurt (vanaf de wijziging) totdat het overal werkt.

> vxd.nl
Server: xxxxxxxxx
Address: 1.2.3.4

Non-authoritative answer:
vxd.nl internet address = webserver ip
vxd.nl nameserver = ns4.firstfind.nl
vxd.nl
primary name server = ns3.firstfind.nl
responsible mail addr = hostmaster.firstfind.nl
serial = 2011060712
refresh = 16384 (4 hours 33 mins 4 secs)
retry = 2048 (34 mins 8 secs)
expire = 1048576 (12 days 3 hours 16 mins 16 secs)
default TTL = 86400 (1 day)
vxd.nl MX preference = 10, mail exchanger = mail.vxd.nl

mail.vxd.nl internet address = jouw ip

Hier staat de mail relay van KPN dus nog niet bij.

Dus voorlopig zo maar even laten staan en kijken wat die morgen doet?

Yep, ik weet niet of je de TTL ook kunt aanpassen, anders zou je die tijdelijk op 1 uur kunnen zetten. Dan kan je vanaf morgen wat sneller testen. Als alles dan weer werkt, zet je hem weer op 1 dag.

Als de zendende mailservers (nog) niet beschikken over de nieuwe DNS-gegevens, dan zal het een tijdje 'fout' lopen totdat de wijzigingen zijn doorgesijpeld (=TTL waarde aan tijd verstreken sinds de laatste DNS-aanpassingen).

Dus inderdaad even geduld.
EDIT: Pmeijne had dezelfde boodschap voor je, zojuist.

Tijs.

Ok duidelijk... zojuist even een testmailtje vanaf mijn werk verstuurd en dat kwam weer aan. Dus het ziet er hoopvol uit, hopelijk blijft het zo.

Grt, René

Voor de zekerheid maar even een dagje gewacht met het resultaat. Het lijkt goed te gaan. Op het moment ontvang ik in ieder geval mail. Heb wel het gevoel dat het niet 100% loopt. Sommige mail blijft hangen lijkt wel. Die komt dan later aan met een vertraging van een paar uur.

Zou het trouwens een goed idee zijn om mijn DNS server te verwijderen en opnieuw te installeren? Ik heb de IP-adressen wel handmatig veranderd maar of dat afdoende is weet ik niet. Is dat trouwens op één of andere manier te checken of de DNS server naar behoren werkt? Ik heb het met Nslloup gedaan en dan krijg ik een SERVER: Unknown. Dus volgens mij gaat het niet helemaal goed.

Mvgr, René.

> set type=mx
> vxd.nl
Server: UnKnown
Address: fe80::9af5:xxxf:xxx4:xxx

Niet-bindend antwoord:
vxd.nl MX preference = 30, mail exchanger = mx2.cyso.net
vxd.nl MX preference = 25, mail exchanger = mx1.cyso.net
vxd.nl MX preference = 10, mail exchanger = mail.vxd.nl
vxd.nl MX preference = 20, mail exchanger = mailrelay.planet.nl

mail.vxd.nl internet address = 80.xx.xxx.xx (mijn ip)
>

Laatst bewerkt:
Server: unknown betekent dat er geen reverse dns is voor het ip-adres dat jij als dns-server hebt ingesteld staan op de pc waarvandaan je die dns-query doet. Zolang die dns-server de queries goed resolvet zou mij dat (persoonlijk) niets kunnen schelen.

Als ik jouw uitvoer zo zie wordt er goed geresolvet, want ik heb hier gelijkluidende informatie over vxd.nl van mijn ingestelde DNS-server.

Ik zou persoonlijk niet klagen over een gratis service van de kpn die het je mogelijk maakt om tóch een mailserver op een privé abonnement te draaien. Dat soms voor vertraging zorgt in de mailaflevering zou ik op de koop toe nemen, zolang de mail maar niet (ongezien) verdwijnt.

Tijs.

Inderdaad nog even op deze site: http://www.nslookup.be/ een NSLOOKUP gedaan en daar kreeg ik ook een keurig beeld van mijn DNS. In principe heb je gelijk dat ik niet moet klagen over de gratis service om toch mail te relayen. Echter doordat ik in de Experiabox bijvoorbeeld geen poorten kan openen of DHCP kan uitschakelen etc. loop ik tegen allerhande probleempjes aan hetgeen eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Ik verander de status in ieder geval naar opgelost. En wederom hartelijk bedankt voor de hulp :thumb:

Groeten, René.

Toch nog even een update op mijn probleem. Vanmorgen om exact 0.36u mijn laatste mailtje ontvangen. Ik heb testmail verstuurd vanaf mijn werk, zelfs vanaf mijn KPN account en vanaf mijn Gmail-account. Niets komt aan, en bij Gmail krijg ik de volgende melding in mijn Postvak In:
This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

r.vink@xxx.nl

Final-Recipient: rfc822;r.vink@xxx.nl
Action: failed
Status: 5.7.1
Diagnostic-Code: smtp;550 5.7.1 Message rejected as spam by Content Filtering.

Ik denk dat ik op zoek moet naar een betrouwbare relay server :(

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan