• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Execl om een tekstfile te maken ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Hallo,

Wie kan mij (op weg) helpen met het volgende?
Ik wil via Excel een tekstfile maken, waarbij ik van het eerste werkblad de waardes uit de cellen wil halen en dan in de tekstfile op bepaalde posities de waardes uit de cellen weer wil plaatsen.

Alleen heb ik geen idee hoe ik dat het beste kan aanvatten.. Is er iemand die mij hierbij op weg kan helpen?

Mijn dank is groot !!

Eerst even een vraagje: waarom wil je een textfile maken? Ik kan wel wat verzinnen, maar dan zijn er ook andere oplossingen mogelijk.

Als er geen andere oplossing is, kun je de volgende gebruiken. Verwijder alles behalve datgene wat je in een textfile wil hebben uit de Excel file en kies Opslaan als... -> txt bestand. (de originele file blijft dan intact).

Een andere mogelijkheid: selecteer wat je wil kopiëren in Excel en kies Kopiëren. Open het kladblok en kies daan plakken.

Maar pas op, het kladblok is maar heel basic, met weinig tot geen opties, dus je zal mogelijk wat opmaak verliezen. Vandaar mijn vraag, waarom wil je een textfile maken, wat is het doel daarvan?

Waaraan ik zit te denken is het volgende..

Code:
Dim RijTeller As Integer
Dim KolomTeller As Integer

RijTeller = 2
KolomTeller = 1

Open "c:\temp\zooi.txt" For Output As #1
Print #1, "Stukje Tekst"
Print #1, Blad1.Cells(1, 1) 'A1
Print #1, "Nog meer Tekst"
Print #1, Blad1.Cells(4, 5) 'E4
Close #1

Maar dan nog iets om op bepaalde plaatsen in de tekstfile stukken tekst neer te zetten..

Waarom ik dit wil, zodat ik wat input kan leveren voor een ander programma.

Ik ben al een beetje verder... :) en heb nu dit..
Code:
Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
' De macro is opgenomen op 2-12-2003 door Patsneok.
'
Dim RijTeller As Integer

Open "c:\zooi.txt" For Output As #1

For RijTeller = 1 To 5
'Hiermee worden alle regels van het blad afgelopen. Nu gelimiteerd op 5 regels
    KolomTeller = 1
    Print #1, Blad1.Cells(RijTeller, KolomTeller)
    For KolomTeller = 2 To 14
        'Hiermee worden alle kolommen van de rij afgelopen. Nu gelimiteerd op 14 kolomen
        Print #1, Blad1.Cells(RijTeller, KolomTeller)
    Next KolomTeller
Next RijTeller
Close #1
End Sub

Alleen wordt nu alles onder elkaar weggeschreven.. en dat is niet mijn bedoeling.
Ik wil per nieuwe regel uit de excelsheet ook een nieuwe regel in de tekstfile maken..

Heeft er iemand een idee hoe ik dat moet/kan doen??

Probeer het eens met volgende aanpassingen.

Dim RijTeller As Integer

Open "c:\zooi.txt" For Output As #1
For RijTeller = 1 To 5
For KolomTeller = 1 To 14
Print #1, Blad1.Cells(RijTeller, KolomTeller);
Next KolomTeller
Print #1,
Next RijTeller
Close #1
End Sub

Alverpos

Opgelost !!!

Dank aan een ieder die mee heeft geholpen.
Ik heb het uiteindelijk opgelost door per regel een string op te bouwen en die dan in één keer weg te schrijven met het print commando. Samen met het space(x) commando kan ik zo precies uitmikken waar de waardes uit het EXCEL-blad terecht komen in de tekst file.. :)

Nogmaals mijn hartelijke dank aan een ieder die meegehopen heeft!! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan